پیش نیازهای وارد شدن به رابطه عاطفی چیست؟

پیش نیازهای وارد شدن به رابطه عاطفی
  • پیش نیازهای وارد شدن به رابطه عاطفی چیست؟

    پیش نیازهای وارد شدن به یک رابطه عاطفی بسیار مهم و حائز اهمیت است. این پیش نیازها می توانند شامل عوامل مختلفی مانند رشد شخصی، توانایی ارتباطی، احترام متقابل، پذیرش واقعیت های رابطه، تعامل مؤثر و صادقانه، توانایی برقراری ارتباط عمیق و احساسی، توانایی قبول و مدیریت تنش ها و بحران ها، توانایی انعطاف پذیری و تطبیق با شرایط مختلف و غیره باشد. همچنین، داشتن اهداف و ارزش های مشترک و توافق در مورد آنها، اعتماد به نفس و اعتماد به دیگران، و توانایی درک و همدلی با نیازها و مشکلات دیگران نیز پیش نیازهای مهمی در رابطه عاطفی محسوب می شوند. به طور کلی، پیش نیازهای وارد شدن به رابطه عاطفی برای ایجاد یک رابطه پایدار، سالم و رضایت بخش برای هر دو نفر بسیار حائز اهمیت است.

    هر کدام از ما تصوری از عشق و عاشقی و رابطه های عاطفی داریم. اگر از هر کسی در این رابطه بپرسید یک تعریف مستقل برای خودش را مطرح می کند. اما واقعا عشق چیست و پیش نیازهای آن چیست؟ اصلا مگر عاشقی پیش نیاز هم دارد؟ در این مجموعه مقالات، پیش نیازهای رابطه عاطفی را بیان میکنیم. یعنی اصول روابط عاطفی و قوانین آنها را توضیح خواهیم داد. ابتدا بهتر است تعریف مختصری از عشق داشته باشیم.

     

    عشق چیست؟

    برای دانستن پیش نیازهای رابطه عاطفی خوب است که ابتدا معنی عاشق شدن را دانست. دنیس ندر نویسنده‌ی کتاب “در دنیای زنان یک مرد باش”، می‌گوید عشق سه مرحله دارد: مرحله‌ی شیفتگی، مرحله‌ی پیوند و مرحله‌ی آشنایی. با شناخت این سه مرحله می‌فهمید که آیا عشق شما واقعی است یا نه.

    مرحله‌ی شیدایی زمانی است که نمیتوان برای بودن با او منتظر ماند. این مرحله‌، مرحله رمانتیک و خیالی عشق است. این همان مرحله‌ای است که مردم از آن به‌عنوان عشق واقعی یاد می‌کنند. اما در واقع بعد از مدت‌زمان کوتاهی از بین می‌رود.

    مرحله دوم مرحله‌ پیوند است. در‌ طول این مرحله فرد سعی می‌کند که فرد مقابل را بشناسد و تمام برنامه‌های مختلف زندگی‌ اش را بر اساس او تنظیم می‌کند. اگر این مرحله ادامه یابد، به‌تدریج مرحله سوم میاید که به آن مرحله‌ی آشنایی می‌گویند.

    در مرحله‌ی آشنایی برنامه‌هایی را ترتیب می‌دهید که فرد مقابل در آن حضور دارد و درنهایت باهم ازدواج می‌کنید. کم‌کم متوجه می‌شوید که فرد مقابل‌ درمورد موضوعات مختلف چه احساسی دارد و از چه چیزهایی لذت می‌برد. همچنین هم‌زمان دوباره روی زندگی شخصی خودتان، مسیرها و اهداف‌تان تمرکز می‌کنید. براساس باور متخصصان «عشق واقعی» از اینجا شروع می‌شود.

    گفتیم که قبل از شروع رابطه عاطفی جدید برخی ویژگی ها را داشته باشیم. این ویژگی ها همان پیش نیازهای رابطه عاطفی هستند. اولین ویژگی ارزش قائل شدن برای خود است.

     

    پیش نیازهای رابطه عاطفی – برای خود ارزش قائل شوید

    خودتان را دوست بدارید؛ کسی که خود را دوست نداشته باشد یعنی اعتماد به نفس کافی ندارد. فردی که اعتماد به نفس کافی  نداشته باشد نمی تواند از احساسات و عواطف طرف مقابل خود قدرشناسی کند. در نتیجه یکی از پیش نیازهای رابطه عاطفی را ندارد.

    برای مثال برای خودتان هدیه بخرید. خودتان را به یک رستوران یا یک سینما دعوت کنید و ازخودتان پذیرایی کنید. در مجموع باید خودتان را حسابی دوست داشته باشید. توجه کنید که دوست داشتن خود و اینکه برای خود ارزش قائل شد، با خودخواهی کردن متفاوت است.

    کسی که از روی خودخواهی همه چیز را برای خود می خواهد و توجهی به دیگران نمی کند، نتیجه معکوس میگیرد. این دیگر پیش نیازهای رابطه عاطفی نیست و مخالف آن است.

    یکی از راه های ایجاد علاقه به خود، توجه کردن به دیگران و ایجاد ارتباط عاطفی و روحی با خانواده و دوستان است. اما فردی که خودخواه باشد با این موضوع به مشکل می خورد و نمی تواند رابطه خوبی برقرار کند. در کل، ارزش قائل شدن به خود چیزی است که در حوزه خودشناسی و توسعه فردی قرار میگیرد. همچنین این موضوع حجم گسترده ای از آموزشها را شامل میشود که میتوان از ابتدا شروع کرد و در این مسیر قدم گذاشت. اما حتماً باید دانست که دوست داشتن و ارزش گذاشتن به خود، یکی از پیش نیازهای رابطه عاطفی است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا