مهارت مدیریت هیجان چیست و چگونه هیجانات خود را کنترل کنیم؟

مهارت مدیریت هیجان
  • مهارت مدیریت هیجان چیست

    مهارت مدیریت هیجان به عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های اجتماعی، به کنترل و مدیریت احساسات و هیجانات فرد در مواجهه با موقعیت‌های مختلف اشاره دارد. این مهارت، در زندگی شخصی و حرفه‌ای، از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند به دست آوردن نتایج مطلوب در روابط انسانی، بهبود عملکرد و توانایی‌های شخصی و حرفه‌ای، کاهش تنش‌های روانی و مشکلات روانی، افزایش اعتماد به نفس و ارتقای سلامت روانی کمک کند.

    در واقع، مهارت مدیریت هیجان، شامل توانایی شناسایی، تحلیل، بررسی و کنترل هیجانات است که فرد در مواجهه با موقعیت‌های مختلف نیاز دارد. این مهارت، علاوه بر کنترل هیجانات منفی، به شناسایی هیجانات مثبت نیز کمک می‌کند و فرد را در ایجاد روابط مثبت و موفقیت در زندگی شخصی و حرفه‌ای یاری می‌کند.

    مهارت مدیریت هیجان، با بهبود توانایی‌های ارتباطی، کنترل عصبانیت، تحمل فشار و استرس، کاهش تنش و افزایش خلاقیت و موفقیت، به بهبود کیفیت زندگی فرد و افراد اطراف او کمک می‌کند. این مهارت به دلیل اهمیت بالایی که در زندگی دارد، به عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های اجتماعی در تمامی سطوح زندگی مورد توجه قرار گرفته است.

    و چگونه هیجانات خود را کنترل کنیم؟

    هیجانات، احساساتی هستند که در برخی مواقع موجب پشیمانی از انجام کاری می شوند. بعضی اوقات نیز این هیجانات مانع از تجربه برخی از ریسک ها می شوند. می بینیم که هیجانات و احساسات ما بسیار قدرتمند هستند. آنها هستند که تصمیم می گیرند چگونه با اطرافیان ارتباط برقرار کنیم، در مقابل چالش ها چه عکس العملی داشته باشیم و… . در حالت کلی بخش قابل توجهی از قدرت تصمیم گیری انسان در دست احساسات اوست. بنابراین مهارت مدیریت هیجان را باید آموخت تا هیجانات و احساسات خود را بهتر کنترل کرد.

    مدیریت هیجان به معنای سرکوب احساسات نیست؛ بلکه باید احساس خود را بروز دهیم، ضمن اینکه اجازه ندهیم آنها کنترل رفتار ما را در دست بگیرند. بنابراین انسان می تواند هر نوع احساساتی را تجربه کند اما نباید اجازه در دست گرفتن کنترل خود را به آن بدهد.

    مهم ترین مهارت های مدیریت هیجان

    – شناسایی نوع احساسات

    – تغییر دادن افکار

    – مدیریت احساسات

     

    شناسایی احساسات از مهم ترین مهارت های مدیریت هیجان

    برای تغییر و کنترل احساس خود در ابتدا باید تشخیص دهیم چه احساسی داریم. آیا این احساس استرس، اضطراب، ناامیدی، غم و… است؟ بنابراین برای ایجاد یک تغییر مؤثر باید در ابتدا به خودآگاهی رسید و توانایی تشخیص احساس را داشت.

    برای تشخیص بهتر، باید این نکته را در نظر داشت که خشم و عصبانیت باعث مخفی شدن احساساتی مانند خجالت و شرمساری می شوند. در نتیجه برای تشخیص احساس خجالت و شرمساری و آنچه در درون انسان اتفاق می افتد، باید مهارت کنترل خشم و عصبانیت را آموخت.

    یک مهارت مدیریت هیجان در اینجا به این صورت است که بتوان با تشخیص نوع احساسات، آنها را نام گذاری کرد. برای این کار می توان نسبت به احساس خود فکر کرد و نام مناسبی برای آن اختیار نمود. به طور مثال برای احساس خود می توان نام اضطراب، استرس، غم، ناراحتی، ناامیدی و… را داد. همین فکر کردن به احساس، قادر است حس بد را کنترل کند و تا حدود زیادی آن را کاهش دهد.

     

    تغییر دادن افکار: مهارت مدیریت هیجان

    درکی که انسان از اتفاقات دارد، باعث شکل گیری انواع احساسات مختلف در او می شود. در واقع این افکار خود ما هستند که باعث به وجود آمدن احساسات مختلف می شوند. به طور مثال اگر زمانی که احساس اضطراب داریم، پیامی از جانب رئیس شرکت دریافت کنیم، به احتمال زیاد در مورد اخراج فکر خواهیم کرد. اما زمانی که احساس خوبی داشته باشیم و پیامی از جانب رئیس دریافت کنیم، به احتمال زیاد در مورد ترفیع و پاداش فکر خواهیم کرد.

    برای حل این مشکل یک فیلتر برای افکار خود در نظر بگیرید و افکار خود را بازبینی کنید. این کار باعث ایجاد یک دیدگاه واقع گرایانه تر خواهد شد. گاهی ساده ترین راه برای تغییر دیدگاه، این است که برای سؤال “اگر دوستم این مشکل را داشت، به او چه می گفتم؟” به دنبال پاسخی مناسب باشیم. پاسخ این سؤال احساسات را تا حدودی کنار می زند و باعث می شود که فرد منطقی تر فکر کند و یک تفکر خلاق داشته باشد.

     

    مدیریت احساسات و جایگزین کردن آنها

    زمانی که احساسات بد به سراغ فرد می آیند، او ناخودآگاه کارهایی را انجام می دهد که این احساس تشدید می شود. مانند منزوی شدن و گوشه گیری، غرق شدن در گوشی و دنیای مجازی، شکایت دائمی از دیگران و… . اما چنین رفتارهایی فقط باعث وخامت اوضاع خواهند شد.

    مهارت مدیریت هیجان ها و احساسات بد در چنین مواقعی، داشتن اقدامی مثبت است. به طور مثال کارهایی را انجام دهید که در زمان خوشحالی خود انجام می دادید. در نتیجه احساسات بد جای خود را به احساسات خوب خواهند داد. چند نمونه از این اقدامات مثبت عبارتند از:

    – صحبت کردن با یک دوست در مورد یک اتفاق و یا خاطره ای خوب

    – قدم زدن و پیاده روی کردن

    – فکر کردن به خاطرات خوب

    – گوش دادن به موسیقی

    در نهایت باید گفت که این روش ها زمان بر هستند و برای کسب مهارت مدیریت هیجان باید در طولانی مدت روش های گفته شده را تمرین کرد. نتیجه این تمرینات افزایش قدرت افراد در کنترل و مدیریت احساسات و هیجانات می باشد

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا