مشکلات زود قضاوت کردن چیست؟قضاوت کردن ممنوع

زود قضاوت کردن
  • مشکلات زود قضاوت کردن چیست؟

    مشکلات زود قضاوت کردن شامل بسیاری از موارد می‌شود که ممکن است به صورت ناخواسته و در جریان تصمیم‌گیری در مورد افراد، رویدادها، و مسائل مختلف روی داده باشد. این مشکلات می‌توانند شامل خطرات و عواقب منفی برای شخصی که قضاوت می‌کند، همچنین برای دیگرانی که تحت قضاوت زودهنگام قرار می‌گیرند، باشد.

    از جمله مشکلات زود قضاوت کردن می‌توان به عدم دسترسی به اطلاعات کافی و دقیق در مورد یک شخص، رویداد یا موضوع اشاره کرد. این امر ممکن است باعث ایجاد نظرات ناصحیح و نادرست شود که به شخصیت، رفتار و عملکرد فردی خاص اشاره دارد. همچنین، زود قضاوت کردن ممکن است باعث بروز تعارضات و نارضایتی‌های فردی و اجتماعی گردد و این امر ممکن است باعث شکست و تباهی در روابط افراد با یکدیگر شود.

    علاوه بر این، زود قضاوت کردن می‌تواند باعث کاهش قدرت و مهارت‌های تصمیم‌گیری شود. به عنوان مثال، زود قضاوت کردن ممکن است باعث شود که شخصی توانایی تشخیص مسائل و شناسایی فرصت‌های جدید را از دست بدهد. بنابراین، زود قضاوت کردن ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس و افزایش نارضایتی شخصی شود.

    در نهایت، مشکلات زود قضاوت کردن باعث شده است که افراد به دنبال راه‌حل‌های سریع و آسان باشند که در بیشتر موارد نتایج خوبی ندارد. برای جلوگیری از این مشکلات، باید افراد آگاهی کافی و دقیق در مورد موضوعی که قصد قضاوت درباره آن را دارند داشته باشند و با توجه به اطلاعات و داده‌های کافی، تصمیم‌گیری کنند.

    قضاوت کردن ممنوع

    قضاوت کردن موضوعی است که بسیار میشنویم و از زمان های قدیم تا به امروز همواره در اجتماع با آن روبرو بوده ایم. همه از قضاوت کردن دیگران ناراحت هستند و پیامشان همواره این است که قضاوت کردن ممنوع. اما آیا کسی که خود قضاوت شدن را دوست ندارد، به همان اندازه هم از قضاوت کردن دوری میکند؟ به جز مشکلاتی که قضاوت کردن در روابط و اجتماع به وجود میاورد، در زندگی مشترک نیز باعث بروز مشکلات جدی میشود. بنابراین بهتر است نگاهی هم به مقاله اختلاف بین زوجین بیندازید.

    اما در ابتدا قبل از بررسی موضوع قضاوت، یک داستان کوتاه بیان میکنیم.

     

    کور خود و بینای مردم

    زن و مرد جوانی به محله جدیدی اسباب کشی کردند. روز بعد داشتند صبحانه می خوردند که زن همسایه اش را درحال آویزان کردن لباس های شسته دید و گفت: «لباسها چندان تمیز نیست. انگار نمی داند چطور لباس بشوید. احتمالاً باید پودر لباس شویی بهتری بخرد.» همسرش نیز نگاهی کرد و چیزی نگفت. هربار که زن همسایه لباس های شسته اش را برای خشک شدن آویزان می کرد، زن جوان همان حرف را تکرار می کرد تا اینکه حدود یک ماه بعد، روزی از دیدن لباس های تمیز روی بند که طبق معمول زن همسایه آویزان کرده بود تا خشک شود، تعجب کرد و به همسرش گفت: «یاد گرفته چطور لباس بشوید. مانده ام که چه کسی درست لباس شستن را یادش داده؟! مرد پاسخ داد: «من امروز صبح زود بیدار شدم و پنجره هایمان را تمیز کردم!». به همین سادگی و راحتی میتوان مرتکب قضاوت کردن شد.

    ضرب المثل جالبی وجود دارد که دقیقاً به همین مسئله اشاره می کند: کور خود و بینای مردم.

    آن زن نسبت به زن همسایه اش قضاوت اشتباهی کرده بود؛ با اینکه ایراد از خودش بود که پنجره هایش را تمیز نکرده بود. خیلی از اوقات قضاوت های ما ممکن است به همین شکل باشد. شاید نظر ما دچار مشکل باشد و نسبت به دیگران دچار خطا باشیم.

    آیا تا بحال با خودتان فکر کرده اید که چرا به خودمان اجازه قضاوت کردن میدهیم؟ آیا هرگز به فکر این افتاده اید که ریشه این میل به قضاوت کردن را پیدا کنید؟ اگر فقط ذره ای حس کنیم که ممکن است ما هم مرتکب اشتباه همین زن باشیم، آیا باز هم به این راحتی می توانیم دست به قضاوت دیگران بزنیم؟

    تمام مشکل از زمانی شروع می شود که می خواهیم خودمان را کامل و بی نقص فرض کنیم و به خودمان اجازه می دهیم که دیگران را قضاوت کنیم. یعنی ما می شویم معیاری برای اینکه آیا بقیه درست رفتار می کنند یا نه. اگر کسی مثل ما رفتار کند، حرف بزند، فکر کند، لباس بپوشد و … او را می پذیریم و می پسندیم و خدا نکند که او خلاف خواست، میل و باور ما رفتار کند؛ درآن صورت شروع می کنیم به قضاوت کردن. حین قضاوت کردن هم بسیار قاطعانه نظر میدهیم.

     

    جالب است بدانیم هر که به دانایی واقعی (دانایی واقعی یعنی همین که بدانیم که ما نسبت به خیلی چیزها نادانیم) رسیده و باور درستی در او شکل گرفته باشد، نه با این قطعیت می تواند ادعا کند که من همه چیز را می دانم و نه اینکه دلیلی برای اینکار می بیند که دیگران را قانع کند که مثل من فکر کن و…

    کسی را در نظر بگیرید که خیلی زود جوش است و سریع با دیگران ارتباط برقرار می کند و به قول معروف شخصیت برون گرایی دارد . همین شخص در یک مهمانی با فردی روبرو شود که آرام و بی سر و صداست و گوشه ای نشسته و به اطرافیان توجه خاصی ندارد و شاید نتواند با دیگران راحت ارتباط برقرار کند و شخصیت  درون گرایی داشته باشد.  ممکن است آن شخص برون گرا شروع به قضاوت کردن نسبت به شخص درون گرا شود و او را فردی بی حوصله، بی ادب و … تصور کند، در صورتی که به هیچ عنوان اینطور نیست و آن فرد در آن لحظه نه بی حوصله است و نه بی ادب فقط نوع رفتارش با ایشان فرق دارد؛ همین و نه هیچ چیز دیگر.

    تا به حال برایتان پیش نیامده که با یک یا دو بار دیدن کسی برداشتی نسبت به او برایتان ایجاد شده باشد و بعد از اینکه بیشتر او را شناخته اید نظرتان نسبت به او فرق کرده است؟ به نظرتان این ناشی از چیست؟ آیا این هم نوعی قضاوت کردن نیست؟ آیا خود این مسئله نمی تواند روابط ما را محدود کند و امکان شناخت اطرافیان را از ما بگیرد؟

     

    برای جلوگیری از قضاوت کردن چه باید کرد؟

    بیشتر قضاوت کردن ها و انتقاداتی که از دیگران می کنیم، ساخته و پرداخته ذهن ما و ناشی از احساسات زودگذر است. ممکن است کاری، حرکتی یا حرفی موجب ناراحتی ما شده و بخاطر همین نمیتوانیم درست فکر کنیم و در پی آن مرتکب اشتباه میشویم. بدتر اینکه همین خطا را به عنوان حقیقت محض تصور می کنیم.

    اما با درک درست و کمی تلاش، بصیرت درست و تعقل بیشتر نسبت به مسائل اطرافمان می توانیم جلوی قضاوت کردن را بگیریم. همچنین میتوان به جای قضوات های عجولانه، بر روی دوستی و درک متقابل تمرکز کنیم. حتی اگر علاقه چندانی به رفتار خاصی نداشته باشیم، بازهم می توانیم به جای قضاوت کردن عجله ای و بی جا، از رفتارهای دیگران به عنوان درسی برای ارتقاء شخصیت خودمان استفاده کرده و اعتقادات و تصورات غلط را از ذهنمان دور کنیم و همچنین بینش فردی را نسبت به شخصیت درونی خود بالا ببریم. با این روش می توانیم خود را از دست وسوسه های درونی برای قضاوت دیگران نجات دهیم و به جای آن برروی رفتار خودمان تمرکز کرده و راه رسیدن به شادی و سعادت را پیدا کنیم.

    به عنوان جمله پایانی میتوان گفت که: قبل از آنکه درباره راه رفتن کسی قضاوت کنیم، بهتر است کمی با کفشهای او راه برویم!

    مشکلات زود قضاوت کردن چیست؟

    قضاوت کردن در مواقعی و در یک حد مشخص یکی از روش های بقای انسان است. به طور مثال فرد باید توانایی تشخیص خوب و بد، درست و نادرست، شناخت دوستان و اطرافیان خود و… را داشته باشد تا از آسیب رسیدن به خود جلوگیری کند. اما گاهاً این مرزها شکسته می شود و قضاوت ها رنگ و بویی دیگر می گیرند. بنابراین در این مقاله قصد داریم مشکلات زود قضاوت کردن را شرح دهیم.

     

    محدود شدن ذهن

    اولین مشکل برای فرد قضاوت کننده پیش می آید. او با قضاوت کردن ذهن خود را محدود می کند و نمی تواند ویژگی های دیگر افراد را ببیند. به طور مثال در برخورد با فردی و در نگاه اول می گوید او وزن بالایی دارد، بنابراین اصلا با او صحبت نمی کند. در نتیجه به خود اجازه شناخت طرف مقابل را نمی دهد و فقط به قضاوت خود محدود است.

    نتیجه این است که با قضاوت دیگران نمی توانید آنها را بشناسید، بلکه این شخصیت خودتان است که می بینید. در واقع با کلماتی که به زبان می آوریم و رفتاری که با اطرافیان داریم درون خود را به نمایش می گذاریم و شخصیت خود را به آنها می شناسانیم.

     

    از دست دادن عزیزان

    با گذشت زمان این بیماری پیش تر می رود و باعث می شود عزیزان خود را نیز قضاوت کنید و یا حتی به آنها بدبین شوید. قدردانی از آنها را از یا می برید و همواره ناراضی و ناراحت خواهید بود. در نتیجه یکی دیگر از مشکلات زود قضاوت کردن از بین رفتن روابط می باشد.

    با تبدیل شدن قضاوت کردن به یک عادت، فرد تبدیل به انسانی غیرقابل تحمل و همیشه ناراضی می شود که دائماً از کوچکترین موضوعات نیز انتقاد می کند. در اولین نگاه و اولین فرصت نظر منفی خود را به زبان می آورد و اطرافیان را می رنجاند.

     

    بی اعتمادی از دیگر مشکلات زود قضاوت کردن

    با قضاوت کردن در مورد دیگران اعتماد اطرافیان را از دست خواهید داد. زیرا هیچکس نمی تواند به فردی که در مورد دیگران قضاوت و بدگویی می کند اعتماد کند. چرا که ممکن است همین رفتار را در مورد خودش نیز مشاهده کند.

    با قضاوت دیگران و بدگویی در مورد آنها شخصیت درونی خود فرد است که نمایان می شود. در واقع نه تنها کسی به حرف ها و نظرات او اهمیتی نمی دهد، بلکه خود را زیر سؤال می برد و نظر اطرافیان را در مورد خود تغییر می دهد. در نتیجه یکی دیگر از مشکلات زود قضاوت کردن از بین بردن شخصیت خود و از دست دادن احترام اطرافیان خواهد بود.

     

    قضاوت کردن یکی از نشانه های عدم اعتماد به نفس

    برخی از افراد دیگران را قضاوت می کنند تا نسبت به خود احساس بهتری داشته باشند. این در حالی است که اعتماد به نفس بالا مانع از این کار می شود. زیرا کسی که از خود راضی باشد و احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد نیازی به تحقیر دیگران نخواهد داشت.

    در نتیجه باید بین قضاوت خوب و قضاوت بد تفاوت قائل شد. قضاوت خوب برای یک زندگی بهتر و ارتباط مؤثر نیاز است و باعث شناخت هر چه بهتر اطرافیان می شود. در حالی که مشکلات زود قضاوت کردن بسیار است . قضاوت زود و بد باعث از دست دادن عزیزان، از بین رفتن شخصیت و احترام فرد و مشکلات بسیاری خواهد شد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا