عشق چیست و چند نوع عشق رایج داریم؟

عشق چیست
  • عشق چیست و چند نوع عشق رایج داریم؟

    چکیده مطلب

     

    معنی عشق در فرهنگ های مختلف از زمان‌های گذشته تا دانش امروزی تعاریف بسیاری داشته است. اگر به دنبال معنی عشق هستید باید بدانید که هرکسی می تواند برای خودش تعریفی خاص ارائه دهد. اما آنچه فلاسفه قدیمی یونانی و روانشناسان مدرن آن را تعریف کرده اند تشابهات زیادی داشته است. در این نوشته پاسخ سوال خود را درباره عشق را خواهید یافت.

    تعریف عشق کمی سخت هست. روانشناسان و فلاسفه از زمان‌های  گذشته تا به الان سعی کرده اند تعریف مشخصی برای عشق پیدا کنند  یا حداقل تفاوت آن را با شیفتگی و یا هوس بیابند. اگر شما به دنبال پاسخی برای سوال عشق چیست هستید این نوشته را تا انتها بخوانید.

    آلبرت انیشتین گفته است: «چگونه مسئله مهمی مانند عشق اول را با ترکیبات شیمیایی و قوانین فیزیکی زمین توضیح می‌دهید؟»

    عشق ورزیدن احتیاج به پذیرفتن ریسک آن دارد. ریسکی که شما را به مسیری یک طرفه می‌برد و به نقطه ای خواهید رسید که نمی‌توانید به احساسات خود غلبه کنید.

    بهرحال برای سوال عشق چیست باید پاسخی بیابیم. مفهوم عشق مانند کتابی بی پایان هست که نمی توان انتهایی برای آن تصور کرد، عشق در قلب ما بوجود می‌آید و سایه‌های ی از خاطرات عاشقانه ی ما بروی آن نقش می‌بندد.

    عشق یعنی به کسی اجازه دهید تا بتواند قلب شما را بشکند اما اعتماد کنید که چنین کاری انجام نخواهد داد. شما به فرد دیگری این اجازه را می‌دهید که تصمیمات خود را بدون ناراحت کردن شما بگیرند. در چنین تعریفی عشق یک انتخاب هست و وقتی واقعی هست که هیچ انتظاری در ازای آن نداشته باشید.

    عشق همان چیزی هست که شما آن را تعریف می‌کنید

     

    برای عشق تعریف‌های  زیادی شده است که دیکشنری‌های  می‌توانید تعاریف زیادی برای آن بیابید. اما خود شما هم می‌توانید کاغذ و قلم بردارید و تعریفی از عشق را بنویسید.

    برای مثال در سایت ویکی پدیا عشق اینگونه تعریف شده است:

    عشق حسی است که به معنای دوست داشتن فرد یا چیزی است.همچنین احساسی عمیق، علاقه‌ای لطیف یا جاذبه‌ای شدید است که محدودیتی در موجودات و مفاهیم ندارد اما محدودیت در فکر و عملکرد دارد و می‌تواند در حوزه‌هایی غیرقابل تصور ظهور کند.

    یونانیان باستان عشق را در چهار بخش مختلف تعریف می‌کردند

     

    عشق در نظر یونانیان باستان چهار شکل متفاوت داشته است و شما می‌توانید با خواندن این چهار تعریف ببینید با کدام یک احساس ارتباط بیشتری خواهید داشت.

    عشق بدون قید و شرط

    آگاپه (Agape) عشق بدون قید و شرط در یونان باستان است. به این معنی که هیچ شرایطی برای عشق ورزیدن به طرف مقابل وجود ندارد. همانند عشق مادر به فرزند و یا عشق خدا به انسان که حتی با وجود عیب و نقص‌های  ما از وجود آن بهره مند می‌شویم.

    عشق برادرانه

    فیلا (Philia) عشقی خیرخواهانه و بردرانه است، با نیازها و علایق ما شکل می‌گیرد. شهر فیلادلفیا آمریکا هم به معنی شهر عشق برادرانه نام گرفته است.

    عشق خانواده

    استورج (Storge) کلمه ای برای عشق خانواده است و به معنی مهربانی نزدیک تر است و عشق بین دوستان به این معنی نزدیک تر است.

    عشق آتشین

    اروس (Eros) نیاز آتشین برای عشق جنسی است که نگاهی هوس بازانه به عشق دارد.

    دلایل عشق چیست ؟

    در پاسخ عشق چیست باید بگوییم زمانی که شما به هر کسی و یا هر چیزی احساس عشق ورزیدن دارید آن معنی عشق خواهد بود. وقتی که عاشق کسی شوید دیگر جدا شدن از وی برای شما بسیار سخت و دشوار خواهد بود.  عشق کششی درونی به سوی خواسته‌های ی است که گاهی دلایل منطقی برای آن نمی یابید و با عشق احساس گیج بودن به شما دست می‌دهد.

    عشق شما آیا واقعی است؟

     

    برای اینکه بفهمید عشق شما واقعی هست یا خیر به این موضوع فکر کنید که اگر ظاهر شخص عوض می‌شد شما احساس مشابهی به او داشتید و یا فقط جذابیت ظاهری برای شما اهمیت دارد.  همچنین می‌توانید جمله ناقص «عشق مانند…. است.» را با کلمات و عبارات مختلف تکمیل کنید تا تعریفی از عشق برای خودتان پیدا کنید.

    عشق در تعریف روانشناسان مدرن

     

    عشق را اگر از منظر روانشناسی مدرن بررسی کنیم باید آن را به سه بخش تقسیم کنیم:

    بعد شور و اشتیاق

    شور و اشتیاق  و طلب عشق که به ظواهر جسمانی طرف مقابل و رفتارهای او بستگی دارد و بعد جسمانی عشق را تعریف می‌کند.

    بعد مهربانی و صمیمیت

    مهربانی و صمیمیت که جنبه احساسی عشق هست و میزان نزدیکی و ارتباط و گرمی دوستی را می‌توان در این بعد عشق دید.

    بعد تعهد و تصمیمات آگاهانه

    تعهد که تصمیمی آگاهانه برای بودن در کنار یکدیگر است و عاشق تمایل دارد تعهد خود را برای تمام عمر حفظ کند.

    آیا عشق شما دائمی و برای تمام عمر هست؟

     

    در مورد عشق فرقی نمی کند چه زمانی از شروع عشق شما گذشته است و یا چه موانعی بر سر راه شما قرار دارد عشق خود را حفظ خواهید کرد، هرچند شاید کمی غیرواقعی به نظر برسد اما این رویای زیبا برای عاشقان واقعی وجود دارد.

    اگر از فرد عاشقی بپرسید که عشق چیست احتمالا به شما خواهد گفت که اعتقادی درونی و جذاب که شما را به سمت معشوق می‌کشاند. عشق قدرت بسیار زیادی در دنیا داشته است. علت بسیاری از جنگ ها بوده است، عشق به مذهب، عشق به قدرت، عشق به ثروت، عشق می‌تواند دلیل ازدواج افراد، تولد انسان ها و حتی کارهای منفی مانند خودکشی و قتل و دزدی نیز باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا