شخصیت درونگرا کیست و خصوصیات این افراد چگونه است⭐

شخصیت درونگرا کیست
  • شخصیت درونگرا کیست و خصوصیات این افراد چگونه است

    شخصیت درونگرا به معنی فردی است که برای بیان احساسات و افکار خود از بیرون نشانه ها استفاده نمی کند و اغلب در مهیج و افکار خود تنها می باشد. این افراد به دنبال عمق و صمیمیت در روابط خود هستند و اغلب با تمرکز بر سلامت روحی خود سعی می کنند با هرچه کمتر تراکم بیرونی زندگی کنند.

    خصوصیات افرادی که شخصیت درونگرا دارند، ممکن است شامل صلابت، هدفمندی، عمیق بینی، تحلیلگری و تفکر عمیق باشند. آنها معمولاً دوست دارند تنها بخود باشند و به تجربه روان شناختی خود توجه کنند. این افراد عمدتاً با افکار خود درگیر هستند و برای بیان احساسات خود استفاده می کنند.

    در زندگی روزمره، افرادی با شخصیت درونگرا ممکن است احساس تنهایی کنند و به شدت از لحاظ احساسی مستقل باشند. آنها با دوستانی که به اندازه کافی صمیمی و گفتگویشان عمیق نیست، کمتر رابطه برقرار می کنند و به هیچ کس اعتماد نمی کنند، به خصوص در ابتدای رابطه. اما هنگامی که رابطه آنها با دوستان و خانواده برقرار شود، کاملاً وفادار و مهربان خواهند بود.

    از آنجا که این افراد بسیار تأثیر پذیرند، در مواقع تنش و استرس شدید ممکن است از خصوصیات منفی شخصیت درونگرا مانند تمایل به انزوا و ترس از انتقاد و موفقیت دیگران نشانه داده شوند. برای انجام کارها و تصمیم گیری هاشان، به نظر دیگران نسبت به خروجی ها اهمیت زیادی می دهند.

    در آخر، لازم به ذکر است که شخصیت درونگرا یک خصیصه طبیعی است و ممکن است تأثیرات متعدد و پیچیده ای بر روی فرد داشته باشد. همچنین، این خصوصیت از طریق تجربه و شکل گیری در راه خود رشد می کند و تغییر ممکن است زمانی که فرد بالغ شود.

    شخصیت درونگرا یکی از مهمترین مباحث از نظریه‌های شخصیت شناسی روانشناسی است که خود این تیپ شخصیت دارای شاخه‌های متفاوتی است و معمولا در مقابل تیپ شخصیت برونگرا قرار می‌گیرد. خوب است بدانید اولین بار این دو تیپ شخصیتی توسط کارل گوستاو یونگ، روانشناس معروف سوئیسی مطرح شد.

    ما در این مقاله به بررسی ویژگی‌های شخصیت درونگرا می‌پردازیم اما بهتر است که این موضوع را هم بدانید که تفاوت‌های بین دو تیپ شخصیت برونگرا و درونگرا به صورت مطلق نیست. یعنی گاهی برخی از ویژگی های فرد برونگرا را در فرد درونگرا می‌بینید و بالعکس.

    اما شخصیت درون گرا کیست و چگونه فکر می‌کند و زندگی او چه فرقی با سایر افراد دیگر دارد؟ متاسفانه برخی از افراد شخص درونگرا را فردی گوشه‌گیر و انزوا طلب فرض می‌کنند در حالی که اینگونه نیست و برعکس او فردی بسیار خارق العاده و حتی عجیب و مرموز است که وقتی این مقاله را کامل بخوانید تازه متوجه می‌شوید چقدر شخصیت‌های شگفت انگیزی هستند.

    شخصیت درونگرا مرموز است

    معمولا افرادی که جز تیپ‌های درونگرا قرار می‌گیرند بیشتر شنونده هستند تا اینکه بخواهند متکلم باشند و پا به پای شما به گفت و گو بپردازند، بنابراین اطلاعات زیادی را از افراد و محیط اطراف خود می‌توانند بدست آورند،بدون آنکه  چیزی را از خود بروز دهند، برای همین موضوع دیگران بیشتر دوست دارند که راجع به شخصیت این دسته از افراد اطلاعات کسب کنند و یا آن‌ها را موشکافی کنند اما گاهی این کار سخت است و حتی عکس حالت اتفاق می‌افتد، یعنی اینکه اوست که به کنجکاوی دیگران و شحصیت آن‌ها می‌پردازد.

    به خاطر همین موضوع است که برخی از مردان درونگرا بیشتر به دل زنان می‌نشینند چون زنان عاشق مردان مرموز هستند. در ضمن مرموز بودن به معنای صفت بد و یا حیله باز نیست، بلکه به معنای فطرت کسی است که تمایل دارد دیگران را با سکوتش و دقتش بیشتر بشناسد.

    شخصیت درونگرا تمایل به موشکافی نامحسوسانه آدمیان اطراف خود دارد.

    عدم واکنش‌پذیری

    عدم واکنش‌پذیری یکی از ویژگی‌های مردان قدرتمند آلفا است که از ویژگی‌های اصلی شخصیت درونگرا هم می‌باشد.معمولا افراد درونگرا در اعماق افکار و ذهن خود فرو می‌روند و کمتر به محیط اطراف خود واکنش نشان می‌دهند.مثلا شما تصور کنید که یک مرد درونگرا در رستوران نشسته است و مردی دیگر با عصبانیت وارد می‌شود و شروع به فحاشی می‌کند اما او ذره‌ای اعتنا نمی‌کند و به غذا خوردن ادامه می‌دهد.

    سپس نوشیدنی خود را می‌نوشد و بعد با دستمال دهان خود را  نظافت می‌کند در نهایت بلند می‌شود، کاملا آسوده صندلی را در جای اصلی خود قرار می‌دهد و از رستوران خارج می‌شود این واکنش یک مرد درونگرا نسبت به محیط اطرافش می‌باشد البته در واضح‌ترین حالت ممکن که متوجه عدم واکنش پذیری او بشوید.

    البته همان طور که گفته شد، همه چیز قطعیت ندارد و در حالت نسبیت می‌باشد و درجه آن در آدم‌های مختلف درونگرا متفاوت است. این رفتار گاهی برای زنان دیوانه‌کننده است.

    فرد درونگرا از بروز عکس العمل نسبت به محیط اطرافش بی‌اعتنا است و واکنش جدی و خارق‌العاده ای نسبت به اطرافش ندارد.

    مولد اعتماد به نفس هستند

    سکوت می‌کنند، آرام هستند و واکنش سریع ندارند اما اعتماد به نفس بسیار خوبی دارند. گاهی حتی از برونگرا ها اعتماد به نفس بیشتری دارند و در کار‌ها و به خصوص در سخنرانی‌ها  با موفقیت بهتری عمل می‌کنند.علت آن این است که خودشان را بسیار زیاد قبول دارند و به درک و پذیرش درونی رسیده‌اند، چون کاملا از درونیات و داشته‌های خود آگاهی دارند و می‌دانند از هر داشته در چه زمان و مکانی استفاده کنند بنابراین همه این شرایط با خود اعتماد به نفس را به وجود می‌آورد.

    درونگراها به درونیات خود اعتماد دارند پس از نیرو‌های ذاتی خود راضی هستند،این یعنی خود اعتماد به نفس که در او متبلور می‌شود.

    شخصیت درونگرا خونسرد هستند

     

    افرادی که شخصیت درونگرا دارند در نوع برخورد و رفتار خود نوعی آرامش و خونسردی را القا می‌کنند که  برای اطرافیانشان بسیار دلپسند و دلنشین است، مخصوصا اگر طرف مقابلش جز افراد مضطرب و یا نگران باشد، این خونسردی بیشتر به دلش می‌نشیند و معمولا در جامعه هم مورد پذیرش قرار می‌گیرند زیرا آرامش آن‌ها موجب پبشبرد کار‌ها و روابط می‌شود که بیشتر مورد پذیرش شرکت‌ها و کار‌های جمعی هستند، زیرا در کمال خونسردی می‌توانند بهترین کارها و ایده‌ها را در بدترین شرایط و زمان ارائه دهند.

    خونسردی جز خصوصیات رفتاری مثبت یک انسان است که در عصر کنونی به آن بیش از همیشه احتیاج داریم و این خونسردی یکی از ویژگی‌های همیشگی افراد درونگرا است.

    خودش را بهتر از دیگران می‌شناسد

    خودش را بهتر از دیگران می‌شناسد،چون از تنهایی خود بیش از برون‌گرا‌ها لذت می‌برد و در همین تنهایی به اعماق خود فرو می‌رود و شروع به موشکافی و حلاجی درونیات خود می‌کند. برای همین استکه بهتر می داند چه می‌خواهد و چه خصوصیاتی دارد تا متناسب با آن‌ها شرایط زندگی خود را بسنجد و نیازی به نظر دیگران ندارند، برای همین است که از انتقادات دیگران هم ناراحت نمی‌شود و واکنش و حساسیت خاصی را بروز نمی‌دهد.

    شناخت درونگراها از خود منجر به عدم واکنش پذیری نسبت به انتقاد دیگران می‌شود.

     افراد درونگرا و ارتباط چشمی قوی

    به دو دلیل شخصیت درونگرا در برقراری ارتباط چشمی نسبت به سایرین موفق‌تر هستند:این دو دلیل عبارتند از:

    • یکی به دلیل همان کم حرف بودن و خوب گوش دادن این شخصیت است که به کمک چشم‌ها و گوش‌های خود سعی می‌کند با طرف مقابلش بهتر ارتباط برقرار کند و اطلاعات لازم را از او کسب کند
    • آنها اعتقاد دارند که هر آنچه که مورد نیاز است در چشمان فرد نهفته است و با تمرکز کردن و برقراری ارتباط چشمی می‌توان اطلاعات کافی را کسب کند.

    همچنین طبق مطالعات زیادی که توسط روانشناسان انجام شده است؛ به این نتیجه رسیده‌اند که برقراری تماس چشمی موجب جذابیت طرفین می‌شود که مردان درونگرا باز هم به واسطه همین ارتباط چشمی گاهی بهتر می‌توانند نسبت به برون‌گراها در جذب جنس مخالف خود موفق‌تر عمل کنند.

    برقراری ارتباط چشمی یکی از مثبت‌ترین ویژگی‌های شخصیت درونگرا است.

     

     از جسم خود بسیار مراقبت می‌کند

    بیشتر افراد با شخصیت درونگرا البته نه همه آن‌ها، دارای بدن و فیزیک سالم و خوش هیکلی هستند به این دلیل که دارای یک انضباط شخصی و فردی می‌باشند که سلامت جسم بحشی از همین نظم فردی است که معمولا در الویت‌های اول قرار می‌گیرد. آن‌ها به باشگاه می‌روند اما سعی می‌کنند پیاده‎‌‌ روی‌های مخصوص خود را در تنهایی داشته باشند تا هم انرژی بهتری بگیرند و هم با محیط طبیعت ارتباط بهتری برقرا کنند؛ چون در ارسال انرژی به جسم و روح آن‌ها تاثیر بسزایی دارد.

    برخی از افراد درونگرا خوش‌هیکل و خوش‌اندام هستند چون به ورزش اهمیت می‌دهند.

     شخصیت درونگرا و نظم و قاعده

    همان طور که گفته شد زندگی افراد درونگرا نظم و ساختار بهتری دارد و آن ها با نظم نفس می‌کشند، برای همین یک زمان‌هایی ممکن است انعطاف پذیری خود را از دست بدهند و اگر در جایی قرار بگیرند که فاقد نظم باشد و نتوانند کنترل زندگی را در دست بگیرند کمی به هم می‌ریزند و ممکن است عصبانی شوند. برای همین موضوع یکی از تعریف‌های اساسی در زندگی یک شخصیت درونگرا شاید داشتن نظم و ترتیب باشد که برایش مانند تنفس و آب حیاتی ضروری باشد.

    نظم برای یک فرد درونگرا همانند آب برای ماهی است.

    حامل همدلی بیشتری هستند

     

    یک شخصیت درونگرا خیلی از خصوصیات خوب را می‌تواند داشته باشد و یا در خود پرورش دهد به خاطر اینکه معمولا در سکوت کار‌های خود را انجام می‌دهد و سکوت در هر زمینه و کاری می‌تواند عامل یک پیشرفت و یا یک حرکت باشد؛ چون فرصت کافی برای فکر کردن دارید، در سکوت می‌توانید رشد کنید و بهتر به دیگران توجه کنید.

    این موارد یک سری مزایا هستند که فرد درونگرا آن ها را در سکوت و خلوتش به دست می‌آورد. او همدلی خوبی دارد به واسطه همین سکوت و توجهی که به درونیات خود و دیگران دارد.

    وقتی با او صحبت می‌کنید به دلیل همان ارتباط چشمی و خلقیات درونی سعی می‌کند خود را جای شما بگذارد و دنیای شما را درک کند، بنابراین همدل خوبی است و همین موضوع هم در ارتباط با روابط عاطفی یک امتیاز برای او حساب می‌شود؛ چون زنان عاشق مردان همدل هستند. مخصوصا اگر با زنی همدل شوند که پیش‌تر از آن با  مردان دیگر به دلیل عدم حس همدلی طرد شده باشد.

    شخصیت درونگرا مدیریت خوبی دارند

    این مدیریت خوب هم دوباره به شناخت درونی و فردی شخصیت درونگرا بر‌می‌گردد که کاملا طبیعی است وقتی فردی خود را به خوبی نشناسد، چگونه می‌تواند دیگران را مدیریت کند. بنابراین او با شناخت کافی از احساسات و شخصیت خود می‌تواند یک مدیر عالی برای مدیریت خانواده‌اش و یا شرکت خصوصی‌اش باشد.

    درونگرا ها آنقدر خود را خوب می‌شناسند که از آن‌ها می‌تواند یک مدیر و مدبر خوب بسازد.

    معمولا افراد مدبر و مدیر از شخصیت‌های درونگرا هستند.

    درونگرا ها بی‌دردسر هستند

    معمولا شخصیت‌هایی که از تیپ درونگرا هستند به دلیل اینکه کمتر صحبت می‌کنند، نیاز به جلب توجه ندارند و کمتر هم واکنش نشان می‌دهند، همچنین دیگران بهتر با او می‌توانند ارتباط برقرار کنند حتی اگر کم صحبت کند و اتفاقا طبق مطالعات روانشناسی مردان درونگرا در جذب زنان موفق‌تر هستند، هر چند که ما جذب درست جنس مخالف را در هر دو تیپ شخصیتی داریم اما زنان بهتر به سمت مردان درونگرا می‌روند؛ چون می‌دانند که کار‌ها را خودشان به نحو احسن انجام می‌دهند.

    شخصیت درونگرا از اینکه زیاد صحبت نمی‎کند و کار‌های عجیب و غریب برای جلب توجه انجام نمی‌دهد از سوی اجتماع گاهی بهتر پذیرش می‌شود.

    شخصیت درونگرا می‌داند چه می‌خواهد

    بیشتر شخصیت‌های درونگرا می‌دانند چه می‌خواهند و قرار است در چند سال آینده کجا باشند و چه کار کنند یا به بیان دیگر برنامه‌ریزی دقیقی دارند. خیلی اهل اتلاف وقت نیستند، اما سریعا تغییر موضع هم نمی‌دهند و وقتی ببینند که در شغل و سرمایه‌ای به درستی پیش نمی‌روند،ابتدا اشتباهات خود را بررسی می‌کنند و درصدد جبران و تصحیح کار‌های خود  بر‌ می‌آیند.

    فرد درونگرا تکلیفش با زندگی کاملا مشخص است.

     شخصیت درونگرا چالش‌زا است

    افراد درونگرا نسبت به مسائل و مشکلات درک عمیق‌تری دارند،به خاطر اینکه این دسته از افراد مشکلات را از زوایای مختلفی بررسی می‌کنند. وقتی درک عمیق‌تری داشته باشید پس دیدگاه‌های مختلفی هم دارید و این ویژگی یعنی اینکه به هنگام مکالمه بیشتر می‌توانید دیگران را به چالش بکشید، همچنین وقتی دیدگاه فرد دیگری به چالش کشیده شود، فرد باهوش‌تر و زرنگ‌تر نمایان می‌شود.

    همین چالش‌زایی موجب اعتماد به نفس فرد درونگرا می‌شود و در معرفی خود به حضار احساس بهتری دارد و به بهترین نحو ممکن خود را معرفی می‌کند. نظر زنان در مورد این افراد بسیار مثبت است چون در دیدگاه آنان مقتدر جلوه می‌کنند.

    چالش‌زایی وجه جدی از شخصیت درونگرا است.

    درونگرا ها کمتر قول می‌دهند

    اینکه افراد درونگرا کمتر قول می‌دهند، دلیل بر بی‌مسئولیتی و کوتاهی آنان نیست. این دسته از افراد معمولا واقع  بین‌تر و حقیقت بین هستند، که باز هم به این دلیل است که چون شناخت کافی از خود دارند، به راحتی برای انجام کار و یا تعهدی زیر بار نمی‌روند، چون نمی‌خواهند اشتباهی را مرتکب شوند که جبران ناپذیر باشد.

    البته که گاهی  قول ندادن این دسته از افراد  به این دلیل باشد که  که از ارتکاب به اشتباه و عذرخواهی می‌ترسند که جز ویژگی‌هایی است که باید برای برطرف کردن آن تلاش کنند.

    شخصیت درونگرا قول نمی‌دهد، این قول ندادن می‌تواند گاهی به دلیل شناخت کافی از خود باشد و گاهی به دلیل ترس از خطا کردن باشد.

    در انتخاب دوست سخت گیر است

     

    در زمینه دوست‌یابی هم همینگونه است، یعنی برنامه خاصی برای یادگیری مهارت دوست‌یابی ندارند، آن‌ها همیشه از همان منظر ترتیب و نظم  به دوستی نگاه می‌کنند که فرد مورد نظر موجب بر هم زدن ساختار زندگی و آرامش فردی آن‌ها نشود و بیشتر به دنبال رسیدن به نتیجه دقیق و درست کار‌ها هستند تا اینکه به نحوه دوست یابی دقت کنند، که اگر فرد مورد نظر اینگونه نباشد شاید در لیست فرد درونگرا خط بخورد.

    این دوست می‌تواند یک دوست عاطفی باشد و یا یک دوست کاری و اجتماعی اما در نهایت فرقی نمی‌کند فقط نباید نظم زندگی او را بر هم بزند.

    دوست یابی این افراد تحت تاثیر نظم فردی و اجتماعی آنان است.

     اعتقادات قوی‌تری دارند

    معمولا افراد درونگرا هر چیزی که دارند به خاطر همان درونگرایی و سکوتی است که به خاطر تفکراتشان دارند. همین موضوع هم باعث شده است که اعتقادات قوی‌تری داشته باشند.

    آنها به راحتی چیزی را قبول نمی‌کنند بلکه مدت ها راجع به آن فکر می‌کنند، تجزیه تحلیل می‌کنند و یا حتی سوال می‌پرسند و سپس وارد مبحث پذیرش و اعتقاد می‌شوند که این اعتقادات می تواند موضوع دین باشد، یک فرقه به خصوص باشد و یا حتی یک محل تحصیل یا رشته تحصیلی باشد، برای همین به راحتی قبول نمی‌کنند تا نسبت به آن چیز و یا آن شخص و یا آن مکان اعتقاد فکری و قلبی پیدا کنند.

    شخصیت درونگرا سخت می‌پذیرد اما وقتی بپذیرد یعنی اعتقاد قوی پیدا کرده است.

    شریک عالی برای زندگی است

    چون متفکر  و همدل خوبی است به راحتی می‌تواند احساسات همسر خود را درک کند و به آن‌ها پاسخ دهد برای همین است که شاید کم حرف باشد، اما با ویژگی‌های مثبت خود می‌تواند جذابیت خوبی داشته باشد.

    مردان قدرتمند با شخصیت درونگرا

    همان طور که دیدید شخصیت درونگرا می تواند هم خصوصیات خوب را داشته باشد و هم خصوصیات بد را داشته باشد؛ که هر انسانی متناسب با شرایط خود باید آن ها را برطرف کند. اما برخی از خصوصیات  افراد درونگرا جز ویژگی‌های مردان قدرتمند آلفایی هم می‌باشد که می توانند متفکر و مدیر خوبی باشند.

    دقیقا خصوصیاتی که یک مرد آلفایی باید در خود پرورش دهد. البته این بدان معنی نیست که مرد برونگرا نمی‌تواند قدرتمند باشد، هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند که می‌توانند مستعد قدرتمند شدن باشند. اما خوب نمی‌توان منکر خصوصیات بد هم شد که مرد قدرتمند می‌داند چگونه آن‌ها را برطرف کنند و بهبود ببخشد.

    نتیجه مقاله

    نتیجه اینکه این مقاله به صورت نسبی در مورد افراد با شخصیت درونگرا اطلاعاتی را ارائه داده است و کاملا این نتایج در مورد افراد درونگرا مطلق نیست چون چیزی در این دنیا مطلق نیست.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا