سندروم پسر خوب (نایس گای) چیست + ویژگی های شخصیتی پسر گل

سندروم پسر خوب
  • پسر خوب یا نایس گای یکی از اصطلاحاتی است که در حال حاضر برای جوانان امروزی، کاربرد توصیفی بسیاری دارد به همین دلیل به عنوان یک سندروم نیز شناخته می شود.

    وقتی صحبت از تیپ های شخصیتی در مردان می شود، ما با دو نوع از مردان آلفا و مردان بتا طرف هستیم. به طور کلی پسر خوب را می توان در دسته مردان بتا قرار دارد این سندروم در واقع نه تنها بیانگر یک خصوصیت ضعف در ویژگی مردگونگی مردان امروزی است، بلکه یک خصوصیت پر رنگ به عنوان خوب بودن بیش از حد را در مردان نشان می دهد.

    شاید بپرسید که مگر خوب بودن ایراد دارد؟ یا شاید خیال کنید که چون می گوییم خوب بودن بیش از حد، پس جنبه ای افراطی دارد، بنابراین خوب نیست. باید بدانید که ماجرای سندروم پسر خوب یا پسر گل چیزی متفاوت از افراط است. برای درک بهتر این موضوع همراه ما باشید.

    پسر خوب کیست؟

    «مرد های خوب، هرگز نصیب زن های خوب نمی شوند، چرا که زن ها عاشق مردهای بد می شوند و با مردهای خوب فقط درد و دل می کنند.» این جمله از ویکتور هوگو است.

    در اینجا ما کاری به کلیت یا درستی و غلط سخن ویکتور هوگو نداریم و اساسا به دنبال این نیستیم که به بررسی جملات بزرگان بپردازیم، اما قسمت آخر این گفته، برای توضیح موضوع پسر گل بسیار مناسب است:

    «زن ها با مردهای خوب فقط درد و دل می کنند.»

    یکی از نظرات روانشناسی وجود دارد که بیان می کند مردان مطلقا خوب، مستراحی برای اندوه زنان هستند و در واقع انتخاب یک زن نیستند و زن ها تنها قصد دارند با آن ها حرف بزنند، چیزی شبیه پدیده دوست اجتماعی.

    پسر خوب عمدتا به پسری گفته می شود که به دنبال تایید است و به همین منظور دیگران را نیز تایید می کند، به خصوص زن ها را. پس طبیعی است که زن ها تنها به دنبال حرف زدن با این پسرها یا مردها باشند.

    پسر خوب در بیشتر مواقع زندگی مشغول خدمات رساندن به دیگران است، شاید بگویید که مردان برتر هم کسانی هستند که از کمک به دیگران دریغ نمی کنند. نکته سندروم پسر خوب این است که این پسران یا مردان، تمام زندگی شان وقف کمک به دیگران است اما مرد آلفا بدون شک همیشه برای خودش وقت دارد و معنای دوست داشتن خود را به خوبی می داند، یک مرد آلفا زشتی را زیبایی جلوه نمی دهد.

    عامیانه تر بگوییم؛ پسر خوب کسی است که برای دیگران به خصوص زن ها حاضر است بمیرد اما کسی برای او تب هم نخواهد کرد، او تنها به دنبال تایید گرفتن است این تیپ حتی دیگران را به خانواده خود نیز ترجیح می دهد.

    ارتباط پسر خوب با شخصیت بتا

     

    مرد بتا به یک مرد منفعل و به طور تقریبی ضعیف گفته می شود این مرد همیشه به دنبال کمک از سوی دیگران است، به طور واضح چنین مردی در هر شرایط عاطفی و اجتماعی نیاز به یک همراه نیاز دارد تا او را تر و خشک کند.

    مردان آلفا در بیشترین موارد نتیجه عدم رشد پسر گل یا پسران خوب هستند یعنی در واقع یک پسر خوب در نهایت تبدیل به یک مرد بتا می شود، با این حساب ضعف مردان بتا را باید در ویژگی های پسران خوب در دوره نوجوانی و جوانی جستجو کرد.

    شاید از خودتان به عنوان یک مرد بپرسید که علت اصلی چنین اختلال یا سندرومی چه چیزی می تواند باشد؟ در جواب باید گفت این موضوع تا بخش زیادی به الگوبرداری در دوره های رشدی زندگی مربوط است، دوره هایی که ما در حال شناخت پایه ای خود هستیم.

    نقش پدر در شخصیت فرزند

    پسری که در طول مدت دوره بلوغ روانی، جسمی و ذهنی با الگوهای غالبی مثل مادر یا خواهر بزرگ تر، طرف بوده است مستعد چنین سندرومی خواهد بود. در واقع فقدان حضور پدر و کمبود الگوبرداری از خصوصیت های مردانه یا بهتر بگوییم نبودن یا کم رنگ بودن نقش پدر در زندگی یک پسر، منجر به ایجاد شخصیت پسر خوب و در نهایت منجر به ایجاد شخصیتی به نام مرد بتا می شود.

    این موضوع در دنیای امروزه به خاطر شرایط زندگی مدرن، تبدیل به اتفاق و پدیده ای روتین شده است، اما این روتین بودن به معنای کاملا درست بودن، نیست. ممکن است برخی از افراد حتی از داشتن شخصیت پسر گل، رنج آن چنانی در ظاهر نبرند، اما حقیقت این است که برای رفع این مشکل هم نباید تبدیل به یک فرد بی رحم و بی محبت شد.

     

    ویژگی های شخصیتی پسر خوب

    به طور عمومی و کلی پسران گل، ساختار و ویژگی های زیر را در خودشان به صورت نهفته یا آشکار دارند گاهی این ویژگی ها در قالب پرخاش یا گاهی در قالب انزوا خود را بروز می دهند.

    ۱- خود شیفتگی افراطی یا مفرط

    تصور این که ما انسان ها مرکز جهان هستیم در دوره کودکی و خردسالی بسیار مشهود است، به طوری که ما همه چیز را مرتبط با خود می دانیم. بر این اساس احساس می کنیم که همه چیز برای ما آفریده شده است و پدر و مادر، خادمان همیشگی ما هستند و در کل تمامی جهان و افراد باید در خدمت ما باشند.

    چنین احساساتی برای یک کودک که به نسبت بزرگ ترها، ناتوان و ضعیف است تا بخش زیادی می تواند طبیعی باشد، اما موضوعی که فراموش می شود این است که بالاخره ما هم روزی بزرگ می شویم و باید خودمان هم به خود، خدمت کنیم.

    برخی از افراد اعتماد به نفس مردان آلفا را به خودشیفتگی ارتباط می دهند، اما جالب است بدانید مرد آلفا هیچ گاه از کسی، طلبکار نیست.  اتفاقا برعکس مردان آلفا، مردان بتا که از سندروم پسر خوب رنج می برند، طلب کارانی هستند که خودشیفتگی افراطی آن ها، سبب میزان زیادی از طلبکاری و تاییدخواهی شده است.

    ۲- طرد شدگی اساسی

    برخی از کودکان دارای یک دوران از بی توجهی اساسی هستند این بی توجهی شامل انواع تنبیه های فیزیکی یا روانی می شود، در برخی مواقع حتی حضور نداشتن افراد یا والدین در هنگام احساس نیاز کودک، می تواند منجر به حس طردشدگی شود.

    تجربه طرد شدگی در پسر خوب یا مردان بتا موضوعی است که آنها را به دنبال یک پناهجویی یا تاییدطلبی از دیگران می کشاند.

    این پناهجویی یا تاییدطلبی، به این دلیل از یک جایی به بعد منحصر به خواستن تایید از زن ها می شود که پسر خوب در دوره بلوغ خود نیز این طردشدگی ها را ممکن است تجربه کرده باشد. به زبان ساده، هم طردشدگی در دوره کودکی و هم طردشدگی در دوره بلوغ و رشد روانی، می تواند باعث تشدید و ایجاد سندروم پسر خوب در جوان ها شود.

    ۳- ترکیبی از خود شیفتگی و طردشدگی

     

    شاید یکی از تبعات و ویژگی های اساسی پسران گل و یا حتی مردان بتا را باید در ترکیب دو ویژگی خودشیفتگی و طردشدگی دید. بر اساس گزارش و آزمایشات روانشناسان و روانپزشکان، پسران گل باور دارند که اگر کسی آنها را طرد کرده است، پس آن ها به اندازه کافی خوب نیستند.

    در برخی مواقع پسران گل، طردشدگی خود را حاصل کافی نبودن دیگران می دانند. یعنی معتقدند که دیگران نمی توانند مرکزیت او را درک کنند.

    یک نوع دیگر از ترکیب خودشیفتگی و طردشدگی وجود دارد که ظاهری پر از اعتماد به نفس به مرد بتا یا پسر گل می دهد، این ویژگی اساسی، ریشه در سرکوب احساسات او دارد. او آموخته است که احساسات باعث ضعف می شوند؛ به همین دلیل از نشان دادن احساس خود طفره می رود.

    طفره رفتن از احساس گاهی می تواند یک ظاهر سرشار از اعتماد به نفس یا در واقع یک شمایل از تحت تاثیر قرار نگرفتن در مقابل عوامل بیرونی را نشان دهد، باید بدانید که چنین اعتماد به نفسی، مطلقا ظاهری و کاذب است.

     

    ۴- اجتناب از بودن و حضور داشتن در جمع

    یکی ویژگی های عجیب و غریب پسر گل از نظر کسانی که با این تیپ آشنا هستند، غیبت های ناگهانی است. به این معنا که ممکن است برای مدتی از یک جمع دور شوند یا به طور کلی برای مدتی ناپدید شوند. این که چنین پسرانی در چنین موقعیت هایی که ناپدید می شوند، می توانند از پس خود بر بیایند یا نه، موضوعی جداست. اما اینکه چرا درگیر چنین رفتار انزوا گونه ای می شوند، مورد بحث ما است.

    پسر گل یا پسر خوب به سبب  اینکه در فعالیت های مشارکت جویانه و مردم پسندانه دارای نقاطی از ویژگی های نامتعادل است، ممکن است به شکلی دچار طرد شود یا خودش اقدام به کناره گیری کند.

    سنگینی بیش از حد پسر خوب

    بیش از حد سنگین بودن در رفتار، ممکن است افراد را به استفاده از اصطلاح «با یک من عسل نمی شود خورد»، در رابطه با پسر گل مجبور کند. نکته این است که چنین انتقادی این پسر را می تواند کینه ای کند که گاها به طور افراطی این سنگین بودن را ادامه می دهد. یا آن که از آن ور بوم می افتند و به شکلی افراطی، سبک رفتار می کنند.

    این سبک رفتار کردن در عین این حالت است که می خواهد خود را سنگین نیز جلوه دهد. همین رفتار در نهایت یک تضاد در او ایجاد می کند که منجر به ناپدید شدن های ناگهانی او خواهد شد.

    باید توجه داشته باشید که نوع تضادی که منجر به انزوا در پسر خوب می شود، یک انزوای غیر هدفمند و سرکوب گرانه نسبت به خود است. اگر غیر این بود، باید اکثر پسران گل را به عنوان کاشفان یا مخترعان و نوابغ معرفی کرد!

    ۵- انفجارهای عاطفی گاه به گاه

    پسران خوب گاها به شدت تمایل دارند پس از آن که تنش های کینه و اجتناب از حضور در جمع، از لحاظ درونی برایشان فروکش کرد، احساسات خود را روی کسی تخلیه کنند. در برخی اصطلاحات روانشناسی پاپیولار، از فعل منفجر شدن نیز استفاده می شود.

    بر اساس این اصلاح، پسر خوب یا پسر گل از خود یک برون ریزی شدید عاطفی نشان می دهد که در نهایت منجر به شرمساری خود او خواهد شد. حالت هایی چون عرق کردن مدام و رفتارهای خجالتی مانند ساییدن دست های عرق کرده به هم، از جمله نشانه های ظاهری پس از انفجار عاطفی است.

    در واقع چنین فرآیندی، درون ذهن پسر گل به این سبب شکل می گیرد که او در ناخودآگاه یا نیمه خودآگاه خود دچار یک وصله زدن موارد خوشایند به رفتارهای اجتنابی خود بوده است.  به معنای ساده او نوعی توجیه در خود ایجاد می کند که در نهایت به انفجارهای عاطفی منتهی می شود.

    ۶- پسر خوب همیشه جواب بله میگوید

     

    پسران خوب یا گل پسرها در روابط خود گاها چیزی به اسم محدودیت ندارند. این عدم محدودیت در واقع مرتبط با راضی کردن زن های خود است. یعنی تماما سعی دارند که هر چه زن می بینند و می شناسند را راضی نگه دارند. منظور از زن های خود، می تواند دوستان، همکاران، رئیس و غیره باشد.

    راضی کردن زن ها تا حدی است که ممکن است از همه چیز یک زن مراقبت کنند و مطمئن شوند که دوست دختر آنها هرگز از آنان ناراحت نخواهد شد. چنین فردی در هنگام ناراحتی یک زن که در دسته های زن های او قرار دارد، به راحتی خم می شود.

    در حالی که ممکن است امیدواری های بسیاری برای رفع ناراحتی آن زن یا زن ها وجود داشته باشد.

    پسر خوب نمیخواهد زنان نارحت شوند

    به طور ساده باید بگوییم که پسر خوب یا پسر گل، هم به طور آگاهانه و هم به طور نا آگاهانه خود را درگیر کارهایی در قبال زنان می کند. این کارها عمدتا مجموعه اموری هستند که از او خواسته نشده است و انتظاری از او در رابطه برای آن کارها نیست. یا لااقل زن ها انتظار ندارند که یک مرد تا این حد به آن امر اهمیت بدهد.

    جالب است بدانید که در بیشتر مواقع رفتار پسر گل از نظر درگیری با مسائل زنان، به شدت صادقانه یا بلعکس متظاهرانه به نظر می رسد. همین نیز باعث می شود عده ای او را به نقش بازی کردن متهم کنند. زیرا اصلا از نظر زن ها منطقی نیست که یک مرد بیشتر از خود زن، درگیر موضوعات زنانه شود.

    برای درمان سندروم پسر خوب چه باید کرد؟

    همان طور که متوجه شدید سندروم پسر خوب به عوامل متفاوتی وابسته است و به دلیل شرایط اجتماعی و زندگی در دنیای امروز می تواند بسیار همه گیر باشد. به طور کلی روش های زیادی برای درمان انواع سندروم های ذهنی و روانی وجود دارد، برخی از این روش ها با آموزش های بسیار پیچیده و فشار عجیب دوره های روانشناسانه ممکن است باعث فروپاشی شخصیت فرد شوند.

    البته که فروپاشی به این معنا نیست که یک فرد بتا یا یک پسر گل نمی تواند در خود تغییری ایجاد کند و باید تا آخر عمر، یک فرد ذلیل و بدون تجربه های زندگی باقی بماند، استفاده از روش های روان درمانی نوین می تواند موثرترین راه برای خودشناسی باشد.

    همچنین استفاده از شخصیت مرد آلفا برای کسی که قصد دارد ویژگی های اصلی خود و خصوصیات مردگونگی خود را شکوفا کند، می تواند نتایج بسیاری مثبتی به بار آورد. در واقع برای آن که بتوانید از منجلاب درد و دل، غصه های پوچ و ضعف، خود را نجات دهید، پیشنهاد ما این است که به جای ماندن در وضعیت بتا به یک مرد آلفا تبدیل شوید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا