مهم ترین راههای درمان شلختگی چیست؟

راههای درمان شلختگی
  • مهم ترین راههای درمان شلختگی چیست؟

    شلختگی یک وضعیت پزشکی است که به دلیل کمبود نیروی عضلانی و کاهش توانایی در کنترل حرکات بدنی ایجاد می شود. این وضعیت می تواند در نتیجه عوامل مختلفی از جمله بیماری های عصبی، مشکلات استخوانی و عضلانی، بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های مزمن، و تحت درمان داروهای خاص و یا عوارض جانبی داروها به وجود بیاید. درمان شلختگی به دستور پزشک و با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود. این روش ها عبارتند از:

    ۱- فیزیوتراپی: این روش شامل تمرینات فیزیکی و حرکات خاص می شود که به هدف افزایش قدرت عضلات و بهبود توانایی حرکتی انجام می شود.

    ۲- درمان دارویی: برخی داروها می توانند بهبود وضعیت شلختگی را تسهیل کنند، از جمله داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی، مواد محرک عضلات، و داروهای مسکن درد.

    ۳- جراحی: در برخی موارد، جراحی ممکن است برای حذف عواملی که شلختگی را تسهیل می کنند، مانند تورم و فشار بر روی عصب ها، انجام شود.

    ۴- تغذیه: تغذیه سالم می تواند به بهبود وضعیت شلختگی کمک کند، با مصرف مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز برای افزایش قدرت عضلات.

    ۵- ترکیبی: در برخی موارد، یک ترکیب از روش های مختلف، مانند فیزیوتراپی و درمان دارویی، می تواند برای بهبود وضعیت شلختگی مفید باشد.

    در نهایت، درمان شلختگی باید با توجه به علت اصلی و وضعیت بیمار، توسط پزشک متخصص تعیین شود.

    دلیل شلخته بودن ما چیست و چطور میتوانیم منظم باشیم؟

    در این مقاله میخواهم در مورد شلخته بودن و نظم صحبت کنم و بگویم که چطور میتوان منظم بودن را یاد گرفت و شلخته نبود. ابتدا داستانی کوتاه و آشنا برایتان میگویم:

    وارد آپارتمان شدم؛ چیزی را که دیدم اصلاً باورم نمی شد. باید با پا وسایل را کنار میزدم تا بتوانم به دنبال صاحبخانه حرکت کنم. البته او با چنان مهارتی در آن شلوغ بازار حرکت می کرد که اصلاً پایش به چیزی نمی خورد! بالاخره رسیدیم به کاناپه ای که بالای سالن زیر پنجره گذاشته شده بود. خوشحال شدم و با خودم گفتم می نشینم تا بعد از این راهپیمایی سخت استراحتی بکنم. اما روی مبل هم پر از آت و آشغال، پوست تخمه، میوه خشک شده، غذای ته مانده، کاغذ و لباس بود.

    خلاصه همه را با دستم جمع کردم یک طرف و آشغال ها را ریختم روی یک سینی که همان نزدیکی بود و لباسها را هم انداختم روی مبل بغلی. نفس راحتی کشیدم به تصور اینکه دیگر تمام شده؛ اما یکهو چشمم به صف مرتب و طولانی مورچه هایی افتاد که از کناره مبل راه گرفته بودند و مثل سربازان منظم حرکت می کردند و … .

    دوستم که دختر بسیار خوب و خونگرمی است گفت: می بینی نگار به چه روزی افتادم؟ و با دستش به دوروبر اشاره کرد. حالا که خودش سر صحبت راجع به اوضاع را باز کرده بود من هم وقت را غنیمت شمردم و گفتم: “آره ستاره جون می بینم”. می خوای راجع بهش صحبت کنیم، و بعد از آن خلاصه مهمانیمان تبدیل شد به یک جلسه مشاوره که به مدت بیش از ۳ ماه هر هفته یک بار تکرار می شد و هر بار ستاره چندین کار و تکلیف داشت برای انجام دادن.

    خبر خوب اینکه حال وقتی می روم به آپارتمان ستاره، دیگر نیاز نیست از راه صعب العبور بگذرم. ستاره دیگر شلخته بودن را کنار گذاشته است. حال برویم سراغ راه منظم بودن و اتمام شلختگی.

    دلیل شلخته بودن برخی افراد چیست؟

    حتماً راجع به تفاوت های فردی بسیار شنیده اید. همه آدمها قطعاً یک جور نیستند و با هم فرق دارند. بعضی ها شلخته و بعضی هم بسیار مرتب هستند. اما جالب است بدانید که حتی شلخته ها هم با هم فرق دارند. دیوید فریمن یکی از نویسندگان کتاب جالب بی نظمی عالی، افراد شلخته و بی نظم را به ۵ دسته تقسیم کرده است:

    • توده درست کن ها: کسانی که معمولاً بسیار فعال و با قدرت درک خوب هستند و خیلی هم آرامند. اینها در بی نظمی دارای نظم هستند. درست است که همه چیز را بی نظم رها میکنند اما در واقع آنها براساس اهمیت روی هم قرار می گیرند. یعنی آنهایی که مهمتر است را بالاتر از بقیه می اندازند که هر وقت خواستند راحت بردارند.
    • چپاننده ها: همه چیز داخل کمد این افراد پیدا می شود. حال این افراد، درست مثل کمدشان است. یعنی تا وقتی در کمد بسته است، چیزی دیده نمی شود اما همینکه در باز شود معلوم می شود که چه خبر است. درون و بیرون این افراد هم به همین میزان متفاوت است. یعنی ظاهراً بی خیال ولی درونشان شلوغ است. شاعر این شعر را برای این گروه سروده است که:
    درون من خسته دل ندانم کیست         که من خموشم و او همیشه در غوغاست
    • مخفی کارها: ظاهر اینها مرتب است اما همیشه یک جایی در اتاق یا کشوی میز یا کیفشان هست که شخصیت شلخته این افراد داخل آن مخفی شده است. اینها سیاستمداران خوبی می شوند. یعنی شلختگی ها و زشتی ها را به خوبی مخفی می کنند.
    • بریز و بپاش ها: اصلاً هیچ چیز برایشان مهم نیست. هر جایی هر چیزی را که بخواهد می خورد، می ریزد و بلند می شود. فقط هم نسبت به وسایل خود اینطور نیست و فرقی ندارد وسایل چه کسی باشد.
    • انفجاری ها: همیشه بهم ریخته اند و یکهو یک روز بلند می شوند و کامل همه چیز را مرتب می کنند. این حالت دوباره از بین میرود تا سری بعد که باز بخواهد کار کند و دور و برش را مرتب کند. دلیل این رفتارهای ناگهانی و مرتب کردنهای یکهویی، عذاب وجدان این افراد است که همیشه خود را گناهکار می دانند. اما باز هم تنبلی می کنند و روز از نو تنبلی و شلختگی هم از نو.

    جدا از این دسته بندی اگر از دیدگاه طرحواره ها یا همان قالبهای فکری شلختگی را بررسی کنیم، افرادی که اینطور شلخته هستند، در واقع دارای طرحواره خویشتن داری و خود انضباطی ناکافی میباشند. افراد دارای این طرحواره اکثر اوقات بدقول هستند. کارهایشان دقیقه نودی است و … البته اینها اگر بخواهند تسلیم طرحواره شان نشوند ممکن است واکنش کاملاً برعکس نشان دهند و به انسان هایی تبدیل شوند با وسواس بیش از حد، خیلی سروقت و دارای برنامه ریزی بسیار قوی.

     

    نظر روانشناسی درمورد منظم بودن و شلختگی چیست؟

    همانطور که گفتم شلختگی نشانه دارا بودن یکی از طرحواره ها است و همانطور که می دانید طرحواره ها در کودکی ساخته می شوند. بجز یکی از آنها (انزوای اجتماعی). پس آنچه که مسلم است شلختگی مربوط به نوع تربیت خانوادگی دارد.

    عامل دیگری که منجر به شلختگی می شود و منظم بودن جلوگیری میکند، افسردگی است. انتظار بیهوده ای خواهد بود اگر بخواهیم فردی که دل و دماغ نفس کشیدن ندارد به وضعیت اتاق و یا سر و وضعش توجه کند.

    البته گفتنی است که برخی افراد شلخته ظاهر مرتبی دارند. چراکه موقعیت اجتماعیشان آنها را مجبور می کند که مرتب باشند.

    شلختگی هم مثل خیلی مسائل دیگر که در رابطه با انسان است، نسبی می باشد. طبیعتاً ممکن است برای فردی سِت نبودن لباسها نشانه شلختگی باشد و برای دیگری فقط کثیف یا پاره بودن لباس نشانه شلختگی است. البته بعضی افراد به قدری به هم ریخته هستند که حتی تشخیص شلخته بودن در آنها بسیار سخت است.

    شلختگی هم مانند هر کار دیگری می تواند از طریق یادگیری اتفاق بیفتد و هم می تواند ناشی از ارث باشد. اما حتی درجه ای از ارثی بودن آن باعث نمی شود که کسی حتماً شلخته شود. یعنی یادگیری بیشتر می تواند موثر باشد تا ژن.

    چگونه میتوان منظم بود و از شلخته بودن گریخت؟

    اگر واقعاً از اینهمه شلخته بودن خسته هستید و دلتان می خواهد در خانه ای مرتب و آرامش بخش زندگی کنید، این راهکارهای ساده را انجام دهید:

    • پذیرش اینکه شلخته هستید اما دیگر نمی خواهید شلخته باشید.
    • تعهد دادن به خود و دیگران درمورد اینکه حتماً با گذشته فرق خواهید کرد و منظم خواهید بود.
    • بدانید که نسبت به چه کارهایی شلخته هستید و تک به تک آنها را بررسی کنید تا ببینید به چه شکلی می توان آن را منظم انجام داد.
    • تلقین مثبت به خود درمورد اینکه می توانی مرتب باشی. بلند گفتن و نوشتن و در جاهای مختلف و یادآوری کردن اینکه فلان وسیله جایش فلان جاست و …
    • خلاقیت نسبت به استفاده های متفاوت از وسایل و کار را به شکل تفریح در آوردن.

    مهم ترین راههای درمان شلختگی چیست؟

    شلختگی یک کلمه عامیانه و معادل با بی نظمی شدید است. بر خلاف باور عموم، شلخته بودن یک نوع بیماری است که عوامل مختلفی در بروز آن دخیل هستند. عواملی مانند وراثت، طرحواره ها و… می توانند باعث شلخته شدن افراد بشوند. اما راههای درمان شلختگی می تواند بیماران را از مشکلات بسیاری که این نوع بیماری برای آنها به بار آورده است، رهایی بخشد.

    مهم ترین علت های ابتلا به شلختگی

    یکی از این علت ها را می توان به وراثت نسبت داد. یعنی در خانواده ای که یکی از اعضای آن شلخته باشد، حتماً فرزند آن خانواده نیز شلخته خواهد شد. از آنجایی که طبیعت انسان راحت طلب است؛ فرزند به پدر و یا مادری که تنبل و در نتیجه شلخته است کشش بیشتری خواهد داشت. بنابراین فرزند آن خانواده با الگو قرار دادن یکی از والدین شلخته خود، شلخته و نامنظم به بار خواهد آمد.

     

    از مهم ترین عوامل دیگر، می توان به طرحواره ها اشاره کرد. طرحواره خویشتن داری یکی از عوامل ایجاد شلختگی است. این طرحواره باعث بی انظباطی شخصی و اجتماعی می شود. در موارد حادتر فرد حتی نمی تواند افکار خود را منظبط سازد. یکی از راههای درمان شلختگی در این زمینه استفاده از طرحواره درمانی است.

    ریشه شکل گیری طرحواره خویشتن داری، سخت گیری بیش از حد والدین برای منظم بودن فرزندان است. زمانی که خانواده ها با زورگویی و سخت گیری های بیش از حد خود، فرزندان را مجبور به منظبط بودن می کنند، نتیجه برعکس خواهد داد و کودکان به احتمال زیاد دچار این طرحواره می شوند. عوامل دیگری نیز در مبتلا شدن به این طرحواره وجود دارد که در مقاله مربوط به آن به طور کامل شرح داده شده است.

    انواع مختلف شلختگی ها

    برخی از افراد ظاهری آراسته و مرتب دارند، اما زندگی شخصی آنها بسیار بی نظم و شلخته است. منزل و یا حتی اتومبیل چنین افرادی به شدت به هم ریخته و غیر قابل تحمل است. به این دسته از افراد چپاننده می گویند. میز و کمد آنها در منزل حاوی تل هایی از وسایل است که روی هم انباشته شده اند و هیچ اقدامی برای مرتب کردن آنها صورت نمی گیرد. راههای درمان شلختگی چنین بیمارانی کمک گرفتن از مشاورین متخصص و جلسات مشاوره می باشد.

    دسته ای دیگر کسانی هستند که نسبت به ظاهر و پوشش خود بسیار بی اهمیت هستند. این افراد دائماً شلخته لباس می پوشند و حتی در اجتماع نیز اهمیتی به ظاهر خود نمی دهند. چنین افرادی اغلب به بهداشت شخصی خود نیز اهمیت نمی دهند که بدترین نوع شلختگی است. چرا که علاوه بر بیماری های مختلف، باعث طرد اجتماعی آنها می شود. در نتیجه منزوی شدن باعث بروز افسردگی نیز خواهد شد.

     

    یک دسته دیگر نیز انفجاری ها هستند که تا اوضاع خود و منزلشان به حالت انفجار نرسد، به فکر مرتب کردن شرایط نمی افتند. این بیماران صبر می کنند تا اتاقشان در حد غیر قابل تحمل کثیف شود و عذاب وجدان و احساس گناه به سراغشان بیاید، سپس در یک تصمیم ناگهانی شروع به مرتب کردن اوضاع می کنند.

    راههای درمان شلختگی

    شلختگی باعث بروز مشکلات زیادی برای انسان می شود. این مشکلات می تواند شخصی، اجتماعی، شغلی، عاطفی و مشکلات متعدد دیگر باشد. اما منظم بودن چگونه می تواند از بروز چنین مسائلی جلوگیری کند؟

    اغلب افراد شلخته، به بیماری خود اعتقادی ندارند و نمی پذیرند که بی نظم و شلخته هستند. بنابراین در مرحله اول باید بیمار بپذیرد که شلخته است تا مراحل درمانی بر روی او پاسخگو باشد.

    پس از پذیرش، نوبت به تغییر می رسد. در ابتدا باید از تغییرات کوچک شروع کرد. تصمیم به تغییرات بزرگ، یکباره امکان پذیر نیست و به احتمال بسیار زیاد محکوم به شکست است. به طور مثال تصمیم بگیرید که پس از برخاستن از خواب، تخت خواب خود را مرتب کنید. این کار را روزانه و مرتباً تکرار کنید تا به عادت همیشگی تبدیل شود. سپس سراغ تغییرات دیگر برای درمان شلختی خود بروید.

     

    کارهایی که نسبت به آنها شلختگی بیش از حدی دارید را بنویسید. این مورد را می توان به کمک اطرافیان انجام داد. لیست حاصل را به خوبی بررسی کنید و علل شلختگی خود را دریابید. سپس راههای درمان شلختگی را به کمک مشاور و یا اطرافیان، تحلیل و بررسی کنید.

    در نهایت باید گفت که از مؤثرترین روش های تشویق این بیماران به ادامه درمان و اصلاح خود، تشویق و توجه است. یعنی همسر و یا اطرافیان بهتر است به تغییرات بیمار توجه نشان دهند و به او بفهمانند که تغییرات مثبت او را می بینند. همچنین به شدت توصیه می شود که از تحقیر و تمسخر آنها پرهیز شود. زیرا نتیجه ای جز وخیم شدن بیماری و شرایط شلختگی آنها نخواهد داشت. به طور مثال استفاده از جملاتی مانند “باز هم اتاقت بازار شام است!” بدترین حالت برای این افراد است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا