روش های درمان پرخاشگری در بزرگسالان

درمان پرخاشگری در بزرگسالان
  • روش های درمان پرخاشگری در بزرگسالان

    پرخاشگری در بزرگسالان می‌تواند به مشکلاتی مانند جنگ و نزاع، نارضایتی، افسردگی و اضطراب منجر شود. برای رفع پرخاشگری در بزرگسالان، روش‌هایی مانند مشاوره، درمان دارویی، روش‌های غیر دارویی و تغییرات در شیوه زندگی پیشنهاد می‌شود.

    مشاوره بهترین راه برای درمان پرخاشگری در بزرگسالان است. این روش به شخص کمک می‌کند تا با شناخت دقیق تر از خود و مشکلات خود، بتواند روابط خود را با دیگران بهبود بخشد. درمان دارویی نیز ممکن است در برخی موارد مفید باشد، اما باید به همراه مشاوره انجام شود.

    روش‌های غیر دارویی شامل روش‌هایی مانند مدیتیشن، روان درمانی، تمرینات تنفسی و تکنیک‌های تفکر مثبت هستند. این روش‌ها به شخص کمک می‌کنند تا احساسات خود را کنترل کند و با مسائل خود بهتر مقابله کند.

    تغییرات در شیوه زندگی شامل تغییر شیوه تغذیه، ورزش، خواب و سبک زندگی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که تغییراتی در این زمینه‌ها می‌تواند بهبود پذیری روحی و جسمی شخص را افزایش دهد و پرخاشگری را کاهش دهد.

    در کل، برای درمان پرخاشگری در بزرگسالان، بهترین روش‌ها شامل مشاوره، درمان دارویی، روش‌های غیر دارویی و تغییرات در شیوه زندگی هستند. بهترین راهکار برای هر فرد بهترین راه حل برای شخص خود است که باید با پزشک خود مشورت کند.

    خشم و پرخاشگری کنترل نشده در بزرگسالان می تواند زندگی عاطفی، شغلی و اجتماعی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین می تواند سلامت جسمی انسان را تهدید کند و زندگی او را به خطر بیاندازد. ضمن این که در شرایط حادتر می تواند موجب افسردگی، خشونت و حتی خودکشی شود. بنابراین درمان پرخاشگری در بزرگسالان امری مهم است.

    گزینه های متعددی برای درمان پرخاشگری بزرگسالان وجود دارد. مانند درمان های سرپایی و یا بستری شدن در بیمارستان که هر دو به کمک مشاوران متخصص انجام می شود. برخی روش های درمانی رویکردی مانند بکارگیری استراتژی های مدیریت احساسات و برنامه های مختلف دیگر دارند که می توان با استفاده درست از آنها خشم را تا حدود زیادی کنترل کرد. روش های درمانی مدرن، مؤثر و هدفمندتر هستند. این روش ها در مدت ۶ تا ۸ هفته نتیجه مطلوبی می دهند.

     

    خشم و پرخاشگری موجب چه مشکلاتی می شوند؟

    خشم به خودی خود به عنوان یک مشکل تلقی نمی شود. مشکل اصلی از زمانی شروع می شود که مهارت کنترل خشم و عصبانیت را نیاموخته باشیم. در این صورت خشم غیر قابل کنترل می شود و ممکن است موجب عکس العمل هایی شود که نتیجه ای جز پشیمانی نخواهد داشت.

    خشم و عصبانیت در بزرگسالان موجب پرخاشگری، رفتار غیر قابل پیشبینی، اعتیاد و… می شود. می توان گفت ریشه اغلب این پرخاشگری ها به دوران کودکی باز می گردد. زمانی که والدین دائماً احساسات کودک را سرکوب می کنند و کوچکترین اشتباهات او را بسیار سخت می بخشند، طرحواره تنبیه در کودک شکل می گیرد. این طرحواره، بزرگسالی پرخاشگر و عصبی به جامعه تحویل می دهد.

    بنابراین باید گفت که یکی از روش های درمان پرخاشگری در بزرگسالان می تواند روش طرحواره درمانی باشد. اما در صورتی که ریشه پرخاشگری طرحواره ها نباشد، روش های درمان دیگری وجود دارند که بسیار مؤثر و زودبازده می باشند.

    درمان پرخاشگری در بزرگسالان

    خشم احساسی نیست که بتوان آن را به طور کامل حذف کرد. بلکه یک احساس طبیعی است که در همه انسان ها وجود دارد. تنها زمانی که کنترل آن از دست رود، آسیب زا می شود و باید مهارت های کنترل آن را آموخت.

     

     

    استراتژی های متعددی برای درمان پرخاشگری در بزرگسالان موجود است که به کمک مشاوران متخصص می توان از این روش ها برای کنترل خشم خود استفاده کرد. برخی از این استراتژی ها عبارتند از:

    – درمان رفتار شناختی

    – بهبود انواع مهارت های ارتباطی

    – تمرکز بر حل مشکل

    – دوری از شرایط محرک

    – خوش اخلاقی و خودکنترلی

     

    درمان رفتار شناختی

    درمان رفتار شناختی یکی از رایج ترین روش ها در روان درمانی است. هدف از آن کمک به بیمار برای کنترل افکار منفی که موجب پرخاشگری و عصبانیت می شوند، است. این روش، علاوه بر این مزایا باعث می شود که فرد در شرایط مختلف رفتار بهتری داشته باشد. برخی از این شرایط عبارتند از:

    – برخوردی بهتر در شرایط دشوار زندگی

    – برخوردی مثبت تر در کشمکش های احتمالی با اطرافیان

    – مقابله مؤثرتر در برابر غم و اندوه

    – برخوردی مؤثرتر در برابر بیماری ها، مشکلات روحی و… .

    – غلبه آسان تر بر دردها، خستگی ها و سایر مشکلات جسمی

     

    درمان رفتار شناختی بسیار مؤثرتر و معمول تر از روش های دیگر برای درمان پرخاشگری در بزرگسالان است. چرا که نتایج درمانی بهتر و سریع تری می دهد. این روش درمانی بر روی مشکلات خاصی متمرکز می شود و به فرد می آموزد که چگونه با مسائل خاص خود با استفاده از استراتژی های آگاهانه و هدفمند، برخورد کند.

    این گام های خاص عبارتند از:

    • شناسایی شرایطی که منجر به ایجاد مشکلات عصبی می شوند.
    • آگاهی از افکار و احساسات فرد در برابر عوامل ایجاد خشم.
    • تعیین الگوهای نادرست و منفی موجود در زندگی فرد.
    • بازآموزی الگوهای مثبت و درست در زندگی و جایگزین کردن آنها.

    درمان پرخاشگری در بزرگسالان با استفاده از این روش، علاوه بر مزایایی که گفته شد، بسیار کم خطر است. در واقع در این روش بیمار هیچ گونه دردی متحمل نخواهد شد و درمان، به راحتی و با روش های ایمن انجام خواهد شد.

    همانطور که گفتیم روش درمان رفتار شناختی روشی زود بازده است و معمولاً ۱۰ تا ۲۰ جلسه درمانی به طول می انجامد. تعداد جلسات درمانی، به شرایط مختلفی بستگی دارد. برخی از این شرایط به ترتیب زیر هستند:

    – میزان خاص بودن و شدت بیماری

    – شدت علائم

    – مدت زمانی که فرد در معرض بیماری بوده است

    – سرعت پیشرفت درمان

    – سطح استرس بیمار

    – میزان حمایت خانواده و دوستان از بیمار

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا