خانم و شوهر چگونه از هم ارث می‌برند؟

خانم و شوهر چگونه از هم ارث می‌برند؟
  • خانم و شوهر چگونه از هم ارث می‌برند؟

    در این مطلب می خواهیم برای شما در مورد خانم و شوهر چگونه از هم ارث می‌برند؟ توضیحاتی را برای شما آماده کرده ایم که می توانید با دنبال کردن ما تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید. در ادامه با ما باشید. اموال زن پس از فوت-مهریه زن فوت شده-آیا مردازهمسرش ارث میبرد-سهم ارث دختر از مادر-قانون جدید ارث زن از شوهر-قانون ارث در ایران-ارث مرد از زنش چقدر است-زن بمیره ارثش به کی میرسه

     

    اموال زن پس از فوت-مهریه زن فوت شده-آیا مردازهمسرش ارث میبرد-سهم ارث دختر از مادر-قانون جدید ارث زن از شوهر-قانون ارث در ایران-ارث مرد از زنش چقدر است-زن بمیره ارثش به کی میرسه

    زن و شوهر جزو اشخاصـی می باشند که در کنار سایـر طبقات ارث از همدیـگر ارث می‌برند و سهم ارث آنان از یکدیگر، هم در شرع و هم در قانون‌ به‌طور معیـن مشـخص شده است، اگرچه شانس دارد ارث بردن خانـم و شوهر از همدیـگر احکام روشنی داشته باشد، ولی در وصلت موقت یا فوت یکـی از خانـم و شوهر طلاق گرفته می‌تواند پیچیدگی‌هایی را در احکام ارث تهیه نماید.

    شرایط ارث بردن خانـم و شوهر از همدیـگر اولیـن شرط در ارث بردن زوج و زوجه یا همـان شوهر و خانـم از همدیـگر این هست که ازدواجشان دائمی باشد نه موقت. چنان چه زن و شوهر به نکاح منقطع یا همـان متعه (صیغه) با همدیـگر وصلت کرده باشند، در این صورت از همدیـگر ارث نمی‌برند. بعضـی از خانـم و مردها با صیغه بلندمدت یا همـان ۹۹ ساله به عقد همدیـگر درمی‌آیند، ولی می بایست دقت کرد که زیاد بودن وقـت عقد، تاثیری در ماهیت آن ندارد. میزان سهم‌الارث شوهر از زن، چنان چه بچه داشته باشند، یک‌چهارم اموال خانـم و چنان چه بچه نداشته باشند، نصف اموال خانـم است، ولی سهم‌الارث خانـم نصف این مقدار می باشد. یعنی چنان چه شوهر خانـم فوت نماید و بچه داشته باشند، در این صورت یک‌هشتم اموال شوهر به خانـم می‌رسد و چنان چه بچه نداشته باشند، سهم‌الارث خانـم یک‌چهارم اموال شوهر می باشد. اما این یک‌هشتم و یک‌چهارم از عین اموال نمی بـاشد و شرایط ویژه ای دارد. تا پیش از سـال ۸۷ و اصلاح قانون مدنی، خانـم فقط از هزینه عیانی (بنا) ارث می‌برد و سهمی از عرصه (زمین) متعلق به شوهرش به خانـم نمی‌رسید، ولی با نظـر فقها و اصلاح قانون مدنی در سـال ۸۷، خانـم از همـه اموال منقول و هزینه اموال غیرمنقول اعم از عرصه و عیان (زمین و بنا) ارث می‌برد. اگر زن‌ بجز شوهرش‌ وارث دیگری نداشته باشد، شوهر همـه اموال خانـم را به ارث می‌برد؛ اما برعکس این رأی صادق نمی بـاشد و خانـم چنان چه که شوهر وارث دیگری نداشته باشد، فقط سهم خود را به ارث برده و سایـر اموال شوهر‌ به عنوان مال بلاوارث به حاکم (ولی فقیه) می‌رسد.

    طبقات ارث در طبقه اول حاوی فرزند و والدیـن متوفی و موقعی فوت فرزندان، فرزندِ فرزند می باشد. در طبقه دوم، حاوی برادر و خواهر یا فرزندان آنان و پدر جد و مادر جد می باشد. طبقه سوم هم‌ مرتبط به عمه و عمو و خاله و دایی و فرزندان آنان یا اجداد بالاتر می باشد. خانـم و شوهر درون در طبقات ارث قرار ندارند و بطور مجزا در کنار این طبقات قرار گرفته و سهم خود را می‌برند. برای مثال چنان چه مردی فوت نماید و نه فرزندی و نه پدر و مادری و نه برادر و خواهری داشته باشد، در این صورت نوبت به ارث بردن عمه، عمو، دایی و خاله‌های متوفی می‌رسد، در این صورت یک‌چهارم سهم خانـم از کل اموال کنار گذاشته شده و سپس نوبت به سهم سایـر وراث می‌رسد. اگر مردی چند زنه باشد یا در اصطلاح تعدد زوج داشته باشد، در این صورت‌ چنان چه فرزند داشته باشد، سهم تمام زنانش با‌هم یک‌هشتم اموالش با شرایط گفته شده خواهد بود و چنان چه فرزندی نداشته باشند، به کل زنانش‌ یک‌چهارم اموال می‌رسد که به‌صورت مساوی میـان آنها تقسیم می‌شود.

    سهم الارث موقع طلاق

    طلاق شانس دارد رجعی یا بائن باشد. در طلاق رجعی، در مدت عده که برای خانـم حدود سه ماه است، خانـم و آقـا می‌توانند به همدیـگر رجوع کرده و زندگـی مشترک را مجـدد از سر بگیرند، ولی در طلاق بائن این‌گونه نمی بـاشد و توانایی رجوع وجود ندارد. طلاق خلع (بخشیدن مهریه در ازای طلاق) یا طلاق پیش از نزدیکـی یا طلاق خانـم یائسه، ازجمله طلاق‌هایی هست که در آن توانایی رجوع وجود ندارد. اگر شوهر، خانـم خود را به طلاق رجعی مطلقه نماید و در هر یک از آنان پیش از انقضای عده (سه ماه) فوت نماید ، در این صورت، همسـر سابقش از وی ارث می‌برد. بر این اساس، چنان چه شوهر در مدت عده فوت نماید ، خانـم از وی ارث می‌برد و چنان چه زن در مدت عده فوت نماید ، شوهر از وی ارث می‌برد. حکم دیگری که درخصوص ارث بردن خانـم و شوهر وجود دارد، این هست که چنان چه شوهر در بستر بیماری باشد و در همـان حال بیماری خانـم خود را طلاق دهد، چنان چه ظرف مدت یک‌سال از تاریخ طلاق، به واسطه همـان بیماری فوت نماید ، در این صورت خانـم از شوهر ارث می‌برد. حتی چنان چه طلاق از نوع بائن (غیرقابل رجوع) باشد یا مدت عده رجعی هم سرآمده باشد، تفاوتی در رأی گفته شده ندارد، مگر این‌که در این مدت خانـم مجـدد شوهر کرده باشد که در این صورت‌ دیگر مستحق ارث از شوهر سابقش نخواهد بود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا