حکم شرعی رقص در تنهایی از نظر مراجع تقلید چیست؟

  • حکم شرعی رقص در تنهایی از نظر مراجع تقلید چیست؟

    در این مطلب از سایت  قصد داریم در مورد اینکه حکم شرعی رقص در تنهایی از نظر مراجع تقلید چیست؟ توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم همچنین در این مطلب سعی کرده ایم در مورد موضوعاتی همچون حکم رقص در قرآن,حکم رقصیدن در ماه محرم,حکم دیدن فیلم رقص,حکم شرعی رقص در تنهایی,حکم رقصیدن در ماه رمضان,حکم یادگیری رقص,حکم رقص سیستانی,احکام رقص مکارم شیرازی توضیحاتی را باری شما ارائه کنیم که خواهید توانست با دنبال کردن ما تا انتهای این مطلب اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید. با ما همراه باشید.

    تعریف رقص

    رقص حرکـت های موزونی است که به منظور لهو و لعب انجام می شـود .[۱] و هم چنین بعضـی گفته اند: هر عملی که عرفاً بدان رقص بگویند.

    می دانم چرا رقص وموسیقی حرام می باشد. آیا گوش دادن موسیقی وبه ویژه رقص در تنهایی گناه است؟

    در موسیقی که تنهایی و یا نداشتن تنهایی در رأی دخیل نمی بـاشد و چنان چه یک موسیقی حاوی فاکتورهای موسیقی حرام باشد چه فقط و چه در جمع نمی توان آن را گوش داد ولی در مـورد رقص می بایست گفت که رقص فی نفسه و به خودی خود اشکالی ندارد الا اینکه مستلزم حرامی گـردد و یا با نکات حرامی همراه باشد مثل رقص همراه با موسیقی حرام و یا رقص در حضور نامحرم که سبب تحریک شودو…اما ما به شما توصیه می کنیم که از زمان ارزشمند و گرانبهای خود به ویژه در زمان جوانی بهره گیری بهینه نمایید و آن را با اموری بیهوده نگذرانید .شما خواهید توانست اوقات فراغت خود را با مطالعه و تفریح هایی مثل استخر رفتن و یا کوهنوردی پر نمایید ضمناً شیرینی عبادت و مناجات با خداوند متعال را نبایستی نادیده انگاشت.

     


    مطابق نظـر آیت الله خامنه ای

    سوال : آیا چنان چه انسان در تنهایی برقصد و فردی پیش وی نباشد رقص وی اشکال دارد و حرام است؟

    پاسخ:

    رقص آقـا بنا بر احتیاط واجب حرام می باشد.

     

    حضرت آیت الله مکارم شیرازی

    سوال : چنان چه انسان در تنهایی برقصد و فردی پیش وی نباشد رقص وی اشکال دارد و حرام است؟

    جـواب : اشکال ندارد.

    حکم رقص  در قرآن کریم

    و در عیون  الاخبار الرضا علیه السلام  از محمد بن ابى عباد- که مشهـور بوده به رقص‏ و نوشیدن شراب مویز- روایت کرده که بیان کرد: از حضرت رضا (علیه السلام) از رقصیدن پرسیدم، فرمود اهل حجاز در مـورد آن فتوایى دارند.

    و لیکن رقصیدن، خود یکى از مصادیق باطل و لهو می باشد که حکمش چنان چه شنیده باشى قرآن کریم بیان کرده و فرموده است:” وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً” . [۱]

    و هـم در سوره عظیم الشأن مومنون آیه ۳    خداوند متعال یکـی از صفات مومنان را اینگونه فرموده می باشد که  و آنان که از هر بیهوده و زشت رویگردانند. وَ الَّذینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ

    مطابق نظر آیت الله سیستانی

    سوال : آیا رقصیدن در تنهایی هـم اشکال دارد؟

    پاسخ: رقصیدن خانـم برای خانـم یا به تنهایی ـ به احتیاط واجب ـ جایز نمی بـاشد .

     


    ایا اهنگ گوش کردن و رقصیدن در ماه رمضان حرام است؟

    شنیدم که میگن اهنگ گوش دادن در ماه رمضان حرامه و من اثبات ندارم ولی اعتقاد دارم که اهنگ هایی که موجـب تحریک بشه حرامه نه هر اهنگی میشه زیـادتر توضیح بدید؟ با تشکر.

    با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه عزیز؛ و تشکر به خاطر ارتباطتان با این مرکز؛
    حکم رقص و موسیقی در ماه رمضان و ماه های دیگر فرقی ندارد.
    به نظـر آیت الله مکارم شیرازی رقص خانـم براى شوهر خود جایز می باشد. در سایـر مسائـل اعم از مجلس عقد و عروسى و یا مولودى‏ها و یا به تنهایی جایز نیست.(۱)
    موسیقی بر دو قسم است:
    ۱ ـ موسیقى که به نظـر عرف مردم، مطرب و متناسب با مجالس لهو و لعب و عیاشی و عیش و نوش باشد.این قسم موسیقی حرام می باشد. فرقی نمی کند که موسیقی کلاسیک باشد یا سنتی.
    ۲ ـ موسیقى غیر مطرب و معمولى که انسان را به هیجان شهوى وادار نمی‌کند .این قسم موسیقی حرام نیست. هـم چنان چه موسیقی مشکوک باشد که آیا از قسم حرام است یا از قسم حلال؛ گوش دادن به موسیقی مشکوک هم اشکال ندارد ، گرچه خوب است که انسان احتیاط نماید .(۲)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا