اهمیت خودشناسی در ازدواج چقدر است؟⭐

اهمیت خودشناسی در ازدواج
  • ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل توی زندگی هر آدمه. انتخاب اشتباه می­تونه مسیر زندگی آدم رو کاملا تغییر بده. شاید بشه ساده گفت که هر موقع متوجه شدیم که همسر یا شریک زندگی ما برای ادامه ارتباط و زندگی نامناسبه می­تونیم راحت از هم جدا بشیم و آینده و زندگی­مون رو با فرد جدیدی بسازیم. بله این عبارت کاملا درسته؛ اما ازدواج علاوه بر اینکه دو تا فرد رو به هم پیوند می­زنه، دو خانواده، دو فرهنگ و حتی دو شهر رو به هم نزدیک می­کنه. پس هر اشتباه حتی کوچک در انتخاب شریک زندگی می­تونه زندگی و آینده افراد زیادی رو تحت تاثیر قرار بده. توصیه می­کنیم برای یه ازدواج موفق اول بر روی مسئله خودشناسی در ازدواج متمرکز بشین.

    تاثیر و اهمیت خودشناسی برای یک ازدواج موفق

    یکی از معیارهای اصلی برای ازدواج و انتخاب شریک زندگی اینه که فرد شناخت کافی از خودش، جنبه‌­های شخصیتی، رفتاری و نیازهای روحیش داشته باشه. بسیاری از زوج‌های جوان به دلیل عدم شناخت کافی از خودشون و علایق­شون نه‌تنها در انتخاب همسرشون با مشکل مواجه شدن، بلکه راهی به ‌جز پایان ارتباط و زندگی مشترک برای اون‌ها باقی نمونده. توصیه می‌کنیم که اول یاد بگیرین با خودتون مهربون باشین و خودتون رو دوست داشته باشین.

    قبل از اینکه بخواین روی جنبه‌های رفتاری شریک زندگی­تون متمرکز بشین، بهتره بررسی کنین که خودتون به چه چیزهایی نیاز دارین. مطمئن باشین وقتی به درک درستی از نیازهای و جنبه‌های شخصیتی خودتون برسین می­تونین فردی رو برای ارتباط و ازدواج انتخاب کنین که تناسب و هم­خوانی بیشتری با شما داره. در نتیجه کیفیت ارتباط و زندگی شما بهتر خواهد بود.

    بخش‌های مختلف شناخت فردی در ازدواج

    خودشناسی در ازدواج یا شناخت جنبه‌ها و نیازهای فردی مهمترین گام در یه ازدواج موفقه؛ اما برای اینکه بتونیم خودمون رو بهتر بشناسیم باید بدونیم که تمرکز روی چه مواردی می­تونه ما رو به این شناخت برسونه. بررسی‌های علمی و روان‌شناختی نشون میدن برای کسب شناخت و آگاهی کافی در مورد خصوصیات فردی قبل از ازدواج باید به چهار مورد مهم توجه کنین. این موارد عبارتند از:

    بررسی سلامت روحی و روانی

    ممکنه که شما درک نسبتا درستی در مورد سلامتی ظاهری و جسمی خودتون داشته باشین، اما درک سلامت روانی کمی مشکله. خودشناسی در ازدواج به این معنیه که شما باید بررسی کنین آیا به اختلال‌های روانی مثل افسردگی، وسواس فکری یا سوءظن مبتلا هستین یا نه.

    با بررسی ساده دلایل اصلی طلاق در کشور متوجه می­شین که بسیاری از زندگی‌ها تنها با یک شک ساده از هم پاشیده شده. پس حتما از نظر روانی و تحت نظر یک متخصص خودتون رو بررسی کنین.

    فراموش نکنین اگه توی کنترل خشم یا احساسات­تون با مشکل مواجهین حتما قبل از ازدواج این حالت رو در خودتون درمان کنین.

    از طرف دیگه باید از نظر سلامت جسمی نیز کاملا خودتون رو چک کنید. اگه به بیماری خاصی مبتلا هستین که در ظاهر شما قابل ‌مشاهده نیست، حتما باید همسر و شریک زندگی شما از این موضوع مطلع بشه؛ و مهم‌تر از همه باید راهکارهای کنترل این بیماری رو بدونین. اهمیت این موضوع خیلی زیاده؛ چون بخش زیادی از بودجه مالی و توان شما صرف این موضوع میشه. پس پنهان‌کاری نه‌تنها به دوام ازدواج شما کمک نمی­کنه، بلکه می­تونه مشکلات جدی به دنبال داشته باشه.

    سنجش میزان هوش در ازدواج

    بدون شک مسئله هوش یکی از مهمترین مواردیه که می­تونه در تقویت ارتباط زوجین و افزایش کیفیت زندگی زناشویی موثر باشه؛ بنابراین، بهتره هر فرد ابتدا میزان هوش خودش رو شناسایی کنه. در مرحله بعد باید فردی رو انتخاب کنه که از نظر ضریب و درجه هوشی با اون هم‌سطح باشه. بررسی‌ها نشون میده افرادی که بدون توجه به میزان هوش فرد مقابل با اون وارد رابطه شده و تصمیم جدی برای ازدواج می­گیرن در مراحل بعد با مشکل مواجه میشن.

    فراموش نکنین که ضریب هوشی رابطه مستقیمی با درک فرد از وقایع اطراف داره. پس وقتی دو فرد از نظر ضریب هوشی در یک سطح نباشن تفسیر اونها از حوادث و وقایع با هم متفاوته؛ و مهم‌تر از همه اون‌ها برای حل مشکلات از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که در اغلب موارد با روش فرد مقابل تعارض داره.

    همین مورد به ‌ظاهر ساده می­تونه تنش‌ها و درگیرهای فکری و رفتاری رو در خانواده به وجود بیاره. مطمئنا نتیجه ‌این ازدواج حتی در صورت تداوم خوشایند نیست.

    خودشناسی در ازدواج و اهمیت شناخت دقیق اعتقادات مذهبی

    سعی کنین از نظر مذهبی به یک ثبات برسین. چارچوب‌های اخلاقی و اعتقادی برای خودتون تعریف کنین. خیلی از افراد تصور می­کنن که اعتقادات مذهبی کاملا شخصیه و ربطی به شریک زندگی اونها نداره؛ اما این تصور کاملا اشتباهه. به همین دلیل توی فرایند خودشناسی در ازدواج توصیه می‌کنیم که کاملا معیارهای مذهبی خودتون را بشناسین.

    این شناخت به شما کمک می­کنه که بتونین تصویری دقیق از اعتقادات مذهبی­تون برای فردی که قراره شریک زندگی شما باشه ترسیم کنین. در نتیجه، اون فرد می­تونه با آگاهی کامل وارد زندگی شما بشه.

    برخی افراد به دلیل اینکه شناخت کافی از خودشون ندارن فکر می­کنن اگه در مرحله آشنایی اعتقادات مذهبی­شون رو پنهان کنن بعدها با مشکلی مواجه نمی­شن؛ اما باور کنین که یکی از مشکلات اصلی زوجین بعد از ازدواج تفاوت اعتقادات مذهبی اونهاست. برای مثال اگر یکی از زوجین هیچ اعتقادی به نماز نداشته اما زوج دیگر پایبندی شدیدی به این فرضیه داشته باشه.

    ممکنه اوایل مسیر بتونین همدیگرو تحمل کنین؛ اما در ادامه زندگی ناچار می­شین برای جلوگیری از تنش دست از اعتقادات­تون بکشین یا اینکه به دلیل پافشاری روی اعتقادات از همسرتون جدا بشین. با توجه به پیامدهای منفی طلاق­ بهتره در مسیر تعریف اعتقاداتون جدی عمل کنین.

    شناخت دقیق از خصوصیات اخلاقی

    افراد از نظر اخلاقی دارای نقاط ضعف و قوت مختلفی هستن. شناخت نقاط ضعف و قوت­تون به شما کمک می­کنه که بهتر بتونین با مشکلات کنار بیاین یا اینکه خودتون رو در موقعیت‌هایی که شما رو به چالش می‌کشه قرار ندین.

    قبل از ازدواج باید به شناخت کافی در مورد خصوصیات اخلاقی خودتون برسین و فردی رو انتخاب کنین که از نظر اخلاقی تناسب بیشتری با شما داره؛

    مثلا اگر فرد عجول هستین باید با فردی که کاملا آرامه ازدواج کنین که بتونه رفتار و هیجانات شمارو کنترل کنه. یا اگر فردی مستقل هستین هرگز نباید با افراد سلطه‌جو ازدواج کنین.

    راهکارهای موثر خودشناسی در ازدواج

    • تهیه فهرست از خصوصیات اخلاقی
    • استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی
    • بررسی رفتارهای شخصی در مواجه با هر واقعه
    • از دوستان یا افراد خانواده بخواهین که نقاط ضعف و قوت اخلاقی شمارو بگن
    • تعیین هدف برای رفع مشکلات رفتاری
    • مطالعه و یادگیری

    همونطور که می­دونین شناخت دقیق از خصوصیات فردی اصلی‌ترین راه برای تضمین موفقیت در ازدواجه. اگه شما تجربه‌ای در این حوزه دارین یا راهکارهایی دارین که به ما در افزایش خودشناسی کمک می­کنه. لطفا اون‌ها رو با ما به اشتراک بزارین از شنیدن اون‌ها خوشحال می­شیم.

    سخن پایانی

    بدون تردید ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل در زندگی انسانه. اهمیت این موضوع موجب شده که مسئله خودشناسی در ازدواج به یکی از دغدغه‌های اصلی افراد و جوامع تبدیل بشه. مطمئنا، افرادی که به مرحله شناخت کافی از خودشون و نیازهاشون نرسیدن نمی­تونن در مرحله انتخاب شریک زندگی­شون هم عملکرد موفقی داشته باشن. بررسی دلایل طلاق‌ها نشون میده که ازدواج‌های هیجانی و بدون شناخت کافی از خصوصیات رفتاری، روانی و جسمی نتیجه‌ای به ‌جز شکست یا جدایی عاطفی به دنبال نداره.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا