روش های درمان افسردگی بعد از بازنشستگی و جلوگیری از آن

افسردگی بعد از بازنشستگی
  • روش های درمان افسردگی بعد از بازنشستگی

    روش های درمان افسردگی بعد از بازنشستگی ممکن است درک کردن این واقعیت ناراحت کننده باشد که پس از برگزاری مراسم بازنشستگی و تحول از سال ها کار و فعالیت به استراحت و آرامش بازگشته اید، بیشتر از همیشه افسرده و بی انگیز هستید. افسردگی بعد از بازنشستگی یک حقیقت متعارف است و در واقع یک حالت نوروسی بوده که توسط فرد باید شناسایی و درمان شود. برای کمک به شما در این فرآیند، روش هایی برای درمان افسردگی بعد از بازنشستگی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا بهتر با این وضعیت روبرو شوید.

    اولین قدم در درمان افسردگی بعد از بازنشستگی، درک و پذیرش واقعیت این که این حالت برای بسیاری از افراد عادی است و همه ی ما در طول زندگی خود با تحولاتی مانند این مواجه می شویم. به جای اینکه احساس تنهایی و ناراحتی کنید، می توانید با دوستانتان درباره این تجربه صحبت کنید و در فهمیدن این مسئله کمک بگیرید.

    یکی از روش های دیگر درمانی برای افسردگی بعد از بازنشستگی، فعالیت های جدید و مفید است. ممکن است با احساس تعبیه شده تمام روز را در خانه سپری کنید، اما برای کمک به شما در خارج شدن و پر کردن فضای خالی شما، اتخاذ روش های جدید فعالیت می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، شرکت در کارگاه های آموزشی، عضویت در باشگاه سالمندان یا گروه های رفاهی و حتی شرکت در فعالیت های داوطلبانه می تواند به شما کمک کند که علاقه های جدیدی پیدا کنید و احساس کمک به دیگران داشته باشید.

    غیاب از روند روزانه و نداشتن هدف مشخص می تواند دلیلی برای افسردگی شما باشد. برای کمک به مدیریت این وضعیت، می توانید برنامه ریزی کنید و هدف های جدید برای خود تعیین کنید. به عنوان مثال، می توانید هر روز سر سفره بنشینید و اهدافی که از هفته یا ماه خود داشتید را بررسی کنید و کار های انجام شده را نیز نقد کنید. این کار به شما کمک می کند تا مسیر خود را برای رسیدن به هدف های جدید و مهم تر، مشخص کنید.

    در نهایت، بهترین درمان برای افسردگی بعد از بازنشستگی فرآیند انتقال و تطبیق با شرایط جدید است. تغییرات ناگهانی در زندگی می توانند دردناک و مضر باشند، اما این یک فرصت برای شما برای رشد و توسعه نیز است. دست پر دیگری، به نقدهای فعلی و شانس رشدی خود نگاه کنید و سعی کنید برای یادگیری از تجربیات قبلی خود استفاده کنید.

    با توجه به این روش ها، می توانید ارتباطات خود را با دیگران بهبود بخشید، هدف های جدید را تعیین کنید و تجربه های جدیدی را ایجاد کنید. هیجان بخش ترین موضوع این است که شما می توانید بهترین سال های زندگی خود را رها کنید و از این لحظه به بعد به آرامش و آرامش بیشتری بگذرانید.

    به نظر می رسد که بازنشستگی زمانی است که شما آرامش یافته و زندگی آرامی دارید. اما بازنشستگی، گاهی اوقات می تواند منجر به افسردگی نیز شود. چرا این اتفاق می افتد و در مورد آن چه کاری می توانید انجام دهید؟ یکی از دلایل افسردگی افراد بعد از بازنشستگی داشتن حس از کار افتادگی می باشد. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را به طور مفصل با افسردگی پس از بازنشسته شدن آشنا کنیم و روش های جلوگیری از آن را نیز بیان کنیم.

    دلایل افسردگی بعد از بازنشستگی

    کار کردن منجر می شود تا افراد هدفمند بوده و احساس خوبی داشته باشند. مفید بودن برای جامعه و تامین نیاز مالی خانواده، از جمله آرزو هایی هستند که اغلب افراد آن را به همراه دارند. تا زمانی که یک فرد کار می کند و در تلاش است، احساس قوی بودن دارد. زمانی که بازنشسته می شود، این احساس را از دست می دهد. بنابراین، ممکن است بازنشستگی یادآور این واقعیت باشد که فرد در حال پیر شدن است و ترس از مرگ، بیماری و معلولیت، به وجود بیاید.

    روانشناسا ن دلایل زیادی را برای ابتلا به افسردگی بعد از بازنشستگی ذکر کرده اند که در اینجا مواردی که جنبه عمومی و جهانی دارد وتاثیر گذار است برای شما آورده شده است.

    • عدم توجه به بهداشت روان

    یک اشتباه رایج در برنامه ریزی برای بازنشستگی، در نظر نگرفتن سازگاری عاطفی است. متاسفانه در نقاط مختلف جهان به این مهم یعنی بهداشت روانی فرد برای بعد از بازنشستگی برنامه خاصی چیده نشده است. مرکز کنترل بیماری گزارش می دهد، افسردگی شایع ترین مشکل بهداشت روان در میان افراد مسن میباشد. افسردگی بسته به رضایت از زندگی و درمان می تواند از چند هفته تا سالها ادامه داشته باشد.

    فرد در شَرف بازنشستگی حتما باید خودش را برای رویارویی با یک واقعیت زندگی یعنی بازنشستگی آماده کند تا به یکباره احساس خلا عاطفی نسبت به محیط پیرامون پیدا نکند.

    • عدم رضایت درونی از کاری که برای سالها انجام داده شده است.

    الیزابت موکری هورنر، دکترای تخصص در تحقیق درباره افرادی که بازنشسته شده اند تخصص دارد وی کشف کرد که بازنشستگان بطور مستقیم پس از بازنشستگی احساس شکر در زندگی و رضایت از زندگی را تجربه می کنند و پس از چند سال کاهش شدید شادی به دنبال آن رخ می دهد.وقتی فردی بعد از سالیان سال کار کردن نتیجه خوبی را برای خودش و خانواده اش نمیتواند متصور باشد نا خواسته به سمت غم و اندوه و بی حوصلگی کشیده میشود.

    • بدون کار هدف کمی را دنبال میکند.

    یکی از رایج ترین دلایلی که افراد پس از ترک شغل احساس افسردگی می کنند این است که احساس می کنند در زندگی بدون کارهدف کمی را دنبال میکند. این امر به ویژه در مورد افرادی که مشاغل طاقت فرسایی چون پرستاری، معلمی یا آتش نشانی بیشتر خود را نشان می دهد. آنها احساس می کنند که کارشان تغییر مثبتی در زندگی مردم ایجاد کرده یا به بهتر شدن دنیا کمک کرده است.

    • جدایی از رفاقت و دوستی های محیط کار

    برای بسیاری از افراد، کار  یک مجرای مهم اجتماعی و فکری فراهم می کند. احساس رفاقت همراه با همکاران می تواند قوی باشد. بیشتر وقت شما با این افراد می گذرد. روابط مهمی در طول زندگی کاری شما ایجاد و توسعه پیدا می کند. به خصوص اگر در زندگی شخصی شما ارتباطات معنادار اجتماعی هم وجود نداشته باشد. کار همچنین می تواند محرکهای فکری یا جسمی روزانه ای را ایجاد بکند که باعث تقویت تصور از خود و اعتماد به نفس بشود این امر می تواندهنگام بازنشستگی از بین برود.

    • بی برنامگی برای بعد از بازنشستگی

    مردم وقتی مجبور به بازنشستگی می شوند واکنشهای متفاوتی دارند آنها از نظر عاطفی کمتر آماده بازنشستگی اجباری هستند. ممکن است نگرانی هایی در مورد چگونگی گذران وقت خودشان وجود داشته باشد. افرادی که هیچ سرگرمی ، برنامه یا خانواده یا دوستی ندارند، دچار احساس خلا می شوند  این می تواند برای افرادی که به سختی به خودشان انگیزه می دهند احساس طاقت فرسایی باشد. مردم برای بلند شدن از رختخواب و شروع روز خود به یک دلیل نیاز دارند.

     

    چگونه از افسردگی بعد از بازنشستگی جلوگیری کنیم؟

    بسیاری از کارشناسان نکات زیر را برای کمک به بازنشستگان برای پذیرفتن این مرحله از زندگی و کنار آمدن با آن، پیشنهاد می کنند. راه های جلوگیری از افسردگی پس از بازنشستگی شامل موارد زیر می باشند:

    • فعال بمانید.

    کار‌هایی انجام دهید تا ذهن و بدنتان فعال بمانند، مانند: شرکت در کلاس، شرکت در ورزش، انجام کار های داوطلبانه یا حتی انجام کار نیمه وقت.

    • پیوند های اجتماعی و خانوادگی را تقویت کنید.

    به بچه های خود سر بزنید یا پیشنهاد دهید که از نوه هایتان پرستاری کنید. زمانی را برای شرکت در فعالیت ها با دوستان خود اختصاص دهید. به مرکز سرای محلی خود بروید و فعالیت هایی را پیدا کنید که از انجام آن ها لذت می برید تا بتوانید دوستان جدیدی پیدا کنید.

    • اهداف جدیدی داشته باشید.

    شاید بتوانید کار های داوطلبانه ای مرتبط با شغل سابق خود، انجام دهید. یافتن روشی جدید برای تأمین معنا برای زندگی، حس هدفی را که زمانی در اثر کار داشته اید را به شما باز می گرداند.

    • آرزو های خود را برآورده کنید.

    شاید شما همیشه دوست داشته باشید نواختن یک ساز موسیقی یا شاید یک هنر را یاد بگیرید، اکنون زمان مناسب آن فرا رسیده است. شما آزادی دارید و هنوز به اندازه کافی جوان هستید و می توانید از انجام کار های مورد علاقه خود، لذت ببرید. بنابراین شروع کنید و به دنبال آن ها بروید.

    • برنامه ریزی کنید.

    وقتی عادت دارید کل روز خود را بر مبنای شغل خود برنامه ریزی کنید، گذراندن یک روز کاملاً بدون ساختار بسیار ناامیدکننده است. در عوض، برای خود برنامه ریزی کنید و زمان های مشخصی را برای کار در خانه، ورزش یا کار داوطلبانه، ایجاد کنید.

    • صحبت کردن با یک درمانگر متخصص 

    مشاوران و متخصصان، افراد حرفه ای آموزش دیده ای هستند که به کسانی که در حال رفتن به مراحل جدید زندگی هستند، کمک می کنند. آن ها همچنین می توانند به ایجاد روش های جدید و معنی دار برای جلب رضایت بیشتر شما از بازنشستگی، کمک کنند.

    • امور مالی خود را مدیریت کنید.

    ترس از عدم امنیت مالی کافی، یکی از مهم ترین نگرانی های افرادی است که با بازنشستگی رو به رو هستند. نداشتن وضعیت مناسب در بازنشستگی، ممکن است منجر به افسردگی و اضطراب شود. آمادگی و دانش مالی یک تمرین مهم قبل از بازنشستگی است. یک برنامه ریزی مالی را داشته باشید تا درک درستی از امور مالی خود به دست آورده و دچار مشکلات مالی نشوید. شما باید در مورد بهترین راه های ایجاد پول و دارایی خود، اطلاعات کافی را کسب کرده و در این زمینه آگاه باشید.

    علائم افسردگی بعد از بازنشستگی

    اگر متوجه شدید که غم و اندوه شما از بین نمی رود یا به طور جدی در زندگی شما تداخل ایجاد می کند، ممکن است برای اختلال افسردگی اساسی به دنبال کمک حرفه ای باشید. علائم اختلال افسردگی اساسی شامل موارد زیر می باشد:

    • احساس غم، افسردگی یا تهی بودن
    • از دست دادن علاقه به کار هایی که قبلاً انجام آن ها لذت بخش بود.
    • احساس تحریک پذیری یا بی قراری
    • مشکلات خوابیدن یا بیدار شدن از خواب صبح
    • تغییراتی در اشتها یا وزن
    • داشتن مشکل در فکر کردن، تصمیم گیری یا به خاطر سپردن موارد
    • احساس خستگی مداوم
    • احساس بی ارزشی یا گناه بیش از حد
    • احساس ناتوانی یا ناامیدی
    • فکر کردن در مورد مرگ یا خودکشی

    اگر افکار خودکشی دارید، برای پشتیبانی و مساعدت از یک مشاور کمک بگیرید. اگر چندین مورد از این علائم را تجربه کرده اید، بهتر است برای ارزیابی به پزشک خانواده خود مراجعه کنید. او چند سوال از شما می پرسد و آزمایش می کند تا مشخص کند دلیل وجود این علائم چیست. علائم افسردگی شما ممکن است به علت دیگری مانند: وضعیت پزشکی یا دارو هایی که مصرف می کنید، باشد. اگر بتوان این موارد را رد کرد، پس ممکن است دچار افسردگی شده باشید.

     

    درمان افسردگی بعد از بازنشستگی

    چه در حال آماده شدن برای بازنشستگی باشید و چه در حال حاضر در دوران بازنشستگی باشید، بهتر است با درمان افسردگی پس از این دوران آشنا شوید. افسردگی، واقعی و ناتوان کننده می باشد. اگر علائم افسردگی را دارید حتما با یک مشاور در ارتباط باشید. مشاوران در درمان افسردگی بسیار موثر و کمک کننده می باشند. ما در مقاله ای جدا گانه و مفصل در رابطه با روش های درمان افسردگی سالمندان مطالبی را ارائه داده ایم. کافی است که کلیک کنید و آن ها را مطالعه نمایید.

    در واقع مشاوران به تمامی چالش ها و مشکلات بازنشستگی آشنا هستند و راه های بر طرف کردن آن ها را به خوبی می دانند. در درمان از طریق کمک مشاوران، درمان گروهی یا فردی یا حتی دارو،  بهره گرفته می شود. مشاوران ما نیز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا