اعتیاد به خرید در زنان و مشکلات روحی و روانی آن ها

اعتیاد به خرید در زنان
  • اعتیاد به خرید در زنان و مشکلات روحی و روانی آن ها

    اعتیاد به خرید در زنان به مشکلات جدی روحی و روانی در آن ها منجر می شود. برخی از علل اصلی این اعتیاد شامل اشتغال شدید به مد و شیک پوشی، تعریف خود از ارزش و اهمیت خود بر اساس اموال مادی و نیاز به انعکاس قدرت و ثروت به دیگران است.

    هنگامی که زنان به خرید اعتیاد پیدا می کنند، ممکن است جوانب مختلف زندگیشان به مشکل برخورد کند. در مواجهه با فشارهای خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی، خرید خود را به عنوان یک راه فرار از واقعیت می بینند. از طرف دیگر، برخی دیگر ممکن است با مشکلات روحی و روانی زاییده شده از سابقه خانوادگی، اضطراب، افسردگی و استرس روبرو باشند و اعتیاد به خرید را به عنوان یک درمان موقت انتخاب کنند.

    ضرورت برای خریدن محصولات و آشکار کردن خود از طریق لباس و جواهرات ممکن است ارزش شخصی زنان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بسیاری از زنان از خریدن کالاهای گران قیمت برای نشان دادن قدرت و ثروت خود به دیگران استفاده می کنند، در حالی که دیگران به دنبال حلقه های فرهنگی اجتماعی و رقابت با دیگران هستند.

    اعتیاد به خرید می تواند به تبدیل شدن زنان به مصرف کننده های بیش از حد و بدهی به بانک ها و کارت های اعتباری منجر شود، که می تواند نه تنها به مشکلات مالی، بلکه به اینکه زنان ناچار به بدون کسب درآمد به اشتغال بهره ببرند، منجر شود.

    از جمله اثرات منفی دیگر اعتیاد به خرید در زنان، اختلال در روابط خانوادگی و اجتماعی، مختل کردن هماهنگی و زندگی روزمره، کاهش رضایت شغلی و مشکلات جسمی مانند درد مزمن و اختلالات گوارش می باشد.

    با این حال، می توان این اعتیاد را با درک عواقب آن و تغییر رفتارهای مضر مربوط به آن درمان کرد. به عنوان مثال، با یادگیری راه های بهتر برای مدیریت استرس، از محدود کردن دسترسی به کارت های اعتباری و شماره های خرید آنلاین، و مشارکت در دوره های روان درمانی، می توان بهبودی قابل توجهی در روحیت و رفتار زنان اعتیاد به خرید دید.

    اعتیاد به خرید در اینجا به معنی خرید افراطی و بیش از اندازه برخی زنان و دختران است. تحقیقات نشان داده است که چنین رفتارهایی ارتباط مستقیم با مشکلات اضطراب، احساسات منفی و افسردگی دارد. افراد مبتلا به اختلال خرید، معمولاً تنش‌هایی دارند که بخشی از این تنش‌ها را با خرید و بخشی را نیز با پوشیدن لباس‌های مختلف بر طرف می کنند. طوریکه طی یک هفته، هر روز در محل کار خود، یک نوع پوشش دارند و اغلب اوقات سعی در ابراز و نمایش لباس های خود به اطرافیان دارند.

    علل، علائم و پیامدهای اعتیاد به خرید در زنان

    لذت خرید کردن بر هیچکس پوشیده نیست. بسیاری از افراد خرید کردن را دوست دارند و بسیاری نیز در زمان خرید، هزینه‌های زیادی را صرف آنچه که می‌پسندند، می‌کنند. اما در این میان، افراد معتاد به خرید، ویژگی‌ها و رفتار دیگری دارند. معتادان به خرید (shopping addicts) مغزشان در زمان خرید آندورفین و دوپامین بیشتری آزاد می‌کند و با گذشت زمان، این احساسات اعتیادآور می شود.

    خرید افراطی زنان و دختران ناشی از علل زیر است:

    • مشکلات روحی و روانی
    • بیماری هایی که جنبه جسمی و روانی آن‌ها با هم ادغام شده است؛ مثل بیماری ام اس.
    • زنان و دخترانی که یکی از اعضای خانواده‌شان درگیر نوعی از بیماری است.
    • حسادت و چشم و هم چشمی که البته خود از جنبه های مشکلات روانی در افراد است.

     

     

    علائم دختران و زنان معتاد به خرید

    علائم و نشانه‌های مختلفی وجود دارد. همانند همۀ معتادان، معتادان به خرید نیز سعی می کنند اعتیاد خود را پنهان کنند. اگر شما متوجه خرید افراطی شان شوید، سعی می‌کند این رفتار را از دید شما پنهان کند؛ هرچند شما این رفتارش را به او بازگو کنید، او طفره می‌رود. اگر کارت اعتباری چنین افرادی را بررسی کنیم، می‌بینیم که در مدت زمان کوتاهی، هزینه‌های متعددی جهت خرید صرف کرده اند. آن ها موجودی کارت اعتباری خود را به سرعت خالی می کنند!

    چنین افرادی گزینه های چندان مناسبی برای ازدواج نیستند! زیرا با خرج کردن زیاد و بی رویه خود، به روابط زندگی مشترک آسیب خواهند رساند و مانع از رشد و پیشرفت اقتصادی شما می‌شوند. آن ها آینده نگر نیستند و این ناهنجاری و عادت رفتاری غلط شان می‌تواند به اختلاف با همسر منجر شود. او حتی از گوشزدهای همسر خود در مورد خریدهای افراطی ناراحت می شود.

    از دیگر علائم زنان معتاد به خرید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • خرید آن‌ها واکنشی نسبت به احساس عصبانیت، افسردگی، ناامیدی، تنهایی، مشاجره و یا اضطراب شان است.
    • خرید جدیدشان را به عنوان راهی برای احساس گناه کمتر نسبت به خرید قبلی می‌دانند.
    • از دست دادن کنترل رفتار خرید.
    • سرخوشی که در آن ها ایجاد می شود، ناشی از عمل خرید کردن است نه لذت به دست آوردن آن شیء یا لباس جدید.
    • علی رغم داشتن تعداد زیادی از یک نوع پوشاک یا وسیله، باز هم ولع خرید دارد.
    • بلافاصله بعد از دریافت حقوق یا واریز شدن وجهی به حساب بانکی، شروع به خرید کردن می‌کند و اغلب تمام، یا بیش از نیمی از موجودی خود را خرج می‌کند.
    • چنین دخترانی هیچگاه به استقلال مالی نخواهند رسید. آن‌ها حتی زمانی که حقوق و درآمدی مستقل دارند، بسیاری از هزینه‌های خود را بر دوش والدین می‌اندازند.

     

     

    آیا راهی برای درمان اعتیاد به خرید وجود دارد؟

    تکرار مداوم یک رفتار نه تنها برای اطرافیان خوشایند نیست، بلکه آثار سوئی نیز بر خود شخص خواهد داشت. پس از خرید احساس شادی و حتی خوشبختی دارید. گاه این احساس با اضطراب یا احساس گناه ادغام است. همین احساس می‌تواند شما را به قصد خرید بیشتر، به سمت فروشگاه‌ها سوق دهد. برای درمان و دوری از این ناهنجاری، گزینه‌های دارو درمانی و روان‌درمانی وجود دارد. اما در کنار این‌ها، همت و ارادۀ خودتان حرف اول را می‌زند!

     

     

    دارو درمانی و روان درمانی

    داروی خاصی برای درمان این ناهنجاری وجود دارد. تنها راهکار در این مورد، استفاده از داروهای ضدّ اضطراب و ضد افسردگی است که باید توسط پزشک تجویز و تحت نظر او مصرف شود. دارویی به نام memantine وجود دارد که برای درمان آلزایمر ساخته شده است. ممکن است این دارو برای درمان اعتیاد به خرید، مفید واقع شود. مصرف هر دارویی هموراه با عوارض جانبی همراه است. داروهایی نیز که در این مورد تجویز می شوند نیز از این امر مستثنی نیستند و ممکن است حالات زیر را در شما ایجاد کنند:

    • حالت تهوع
    • کاهش کیفیت خواب شبانه
    • سردرد
    • احساس خستگی زیاد
    • تعریق بی دلیل

    اگر قصد درمان دارید، بیش از حد دارو مصرف نکنید و خود را به خوردن دارو عادت ندهید. در کنار آن، با یک مشاور روان‌شناس مجرب صحبت کنید و احساسات خود را با او درمیان بگذارید. مصرف کنترل شده دارو توأم با مشاوره درمانی بسیار مؤثرتر خواهد بود. بررسی و درمان مسائل بهداشت روانی در این زمینه لازم است.

     

     

    رفتار درمانی

    رفتار و عادادت غلط خود را تغییر دهید. بهتر است در کنار روان‌درمانی و دارو درمانی، تغییراتی هم در رفتارهای خود اعمال کنید. برخی اخلاقیات خاص، زنان و دختران را به راحتی به سمت اعتیاد به خرید سوق می‌دهند و آن را تحریک می‌کند. این رفتارها در زیر عنوان شده است؛ از آن ها دوری کنید:

    • حسادت: متأسفانه این یکی از صفات رایج بسیاری از بانوان است و عاملی بسیار محرک به سمت بسیاری از بیماری ها و ناهنجاری های اخلاقی و جسمی، از جمله خریدهای افراطی است.
    • چشم و هم‌چشمی: این ویژگی شما را مستعد اعتیاد به خرید می‌کند. از چشم و هم‌چشمی ها دوری کنید.
    • خریدهای دسته جمعی: خریدهای دسته جمعی را حدأقل تا زمان برطرف شدن بیماری خود کنار بگذارید. به ویژه اگر می‌دانید که درجۀ حسادت، چشم و هم‌چشمی و تحریک‌پذیری در شما بالاست.
    • دوری از معتادان به خرید: تا حد ممکن در دورۀ درمان خود، با چنین افرادی به خرید نروید.

     

     

    علائم ترک اعتیاد به خرید

    افرادی که می خواهند اعتیاد به خرید را ترک کنند، با حالاتی مواجه می‌شوند. حالاتی که در زمان ترک، در افراد معتاد به الکل و مواد مخدر نیز دیده می شود. احساس تحریک پذیری، خستگی و عدم کنترل از جمله این علائم است.

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا