آداب و اصول دست دادن

آداب و اصول دست دادن
  • آداب و اصول دست دادن

    دست دادن یکی از رسم‌های مهم و رایج در فرهنگ‌های مختلف است که به عنوان نشانه احترام، دوستی و تعامل اجتماعی بین افراد به کار می‌رود. در فرهنگ ایرانی، دست دادن با یک شخص به عنوان ابراز احترام و خوش آمد گویی به کار می‌رود و معمولاً با نشان دادن دست قبل از دست دادن به یکدیگر، این احترام و خوش آمد گویی بیشتر تأیید می‌شود.

    هنگام دست دادن، باید به اصول و آداب دست دادن توجه کرد تا از نظر دیگران محترم و متعهد به کار خود به نظر بیاییم. برای مثال، در فرهنگ چینی، دست دادن با دو دست به جای یک دست، به عنوان نشانه احترام به کار می‌رود. به همین ترتیب، در بسیاری از فرهنگ‌ها، دست دادن با یک دست درست به نظر نمی‌آید و بهتر است همیشه دو دست را به هم بدهیم.

    هنگام دست دادن، باید دستان خود را تمیز و خشک داشته باشیم و در صورت نیاز، می‌توانیم از محلول ضد عفونی کننده استفاده کنیم. همچنین، بهتر است دستان خود را به صورت ملایم و با احترام به دیگران بدهیم و برای دست دادن به زنان، بهتر است از دستان پایین تر استفاده کنیم و دستان خود را به طور ملایم و با احترام بدهیم.

    هنگام دست دادن، باید به نکاتی مثل نگاه کردن به طرف مقابل و لبخند زدن توجه کرد و با بیان کلماتی مثل “سلام” یا “خوش آمدید” نشان دهیم که این دست دادن برای ما مهم است. همچنین، در صورتی که در موقعیتی خاصی هستیم مثل ملاقات با مدیران یا افراد مهم، باید به نکاتی مثل شکست دادن دست و یا فشار دادن دست زیاد توجه کنیم تا به نظر محترم و با احترام به نظر بیاییم.

    در کل، آداب و اصول دست دادن باید به عنوان یکی از اعمال مهم در فرهنگ‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد و باید همیشه به این نکته توجه کنیم که دست دادن نشانه احترام و تعامل اجتماعی میان افراد است.

    از دست دادن‌های دوستانه گرفته تا دست دادن برای وقتی که در جایی مهمان هستیم یا در میزبانیِ یک جلسه کاریِ عالی در رستوران یا هنگام میزبانی یک پذیرایی خودمانی نقش مهمی در ارتباطات و آداب اجتماعی، خانوادگی و کاری دارد و انجام صحیح آن بر روند ارتباط مؤثر است و مشخص‌کننده صمیمیت‌تان، محترم بودن شما و مسلط بودن شما بر آداب معاشرت است. در این مقاله به آداب و اصول دست دادن در شرایط مختلف می‌پردازم.

    آداب و اصول دست دادن

    کسانی که اعتماد به نفس بیشتری دارند و افراد اجتماعی معمولاً در دست دادن پیش‌قدم هستند. روانشناسان هم معتقدند پیش دستی در دست دادن نشانه اعتماد به نفس عالی شماست. می‌توانید همین‌طور با کودکان دست بدهید؛ با این کار به آن‌ها اعتماد به نفس می‌دهید و به عنوان شخصی مهربان و با آداب معاشرت مدت‌ها در خاطر آن‌ها خواهید ماند.

    دست اشخاص مسن و سالمند را محکم نفشارید. افراد جوان باید منتظر باشند تا از طرف شخص مسن دعوت به دست دادن شوند؛ درباره مقامات و خانم‌ها هم همین‌طور است. دست دادن طولانی یا بالا و پایین بردن مکرر دست به خصوص اگر فرد مقابل سالخورده، از مقامات یا شخصیتِ برجسته‌ای محترم و یا خانم باشد صحیح نیست. حین دست دادن با سالمندان بازوی‌شان را نگیرید یا بدن‌شان را لمس نکنید. این مورد در خصوص مخاطبان غریبه، افراد مهمِ محترم و بزرگ‌تر هم صادق است. موضوع دیگری که در مورد خانم‌ها و سالمندان طبیعی‌است این است که اگر با شما که آقا یا خانمی جوان‌تر هستید دست دادند بایستی دست‌شان را به محکمی خودشان یا اندازه‌ای که دست دیگران‌را می‌فشارید، نفشارید.

    هنگام دست دادن به افراد مخصوصاً خانم‌ها زل نزنید. می‌توانید با لبخند و کمی خم‌کردن سر، جواب نگاه‌شان را بدهید.

    سعی کنید در حال دست دادن با مخاطب وقتی دست‌ش می‌فشارید  با لحن خوش و صدای رسا سلام کنید. از کشیدن طرف مقابل به سمت خود اجتناب کنید و به پشت طرف مقابل دست نزنید، این می‌تواند ‌معنی خود خواهی باشد.

    در همایش‌ها و وقت‌هایی که برای کسب تندیس و یادمان جشنواره دعوت شده‌اید از سمت راست سلام کردن و دست دادن با مقامات را شروع کنید تا به مقام اهدا کننده برسید؛ البته مواقعی هست که تندیس و جایزه‌تان دست اولین نفر از سمت راست است که به معنی این است که دست دادن را باید از سمت چپ شروع کنید و به آخرین نفر در سمت راست برسید.

    کمی فشار دادن پشت دست طرف مقابل با انگشت شصت حکم پیام تداوم دوستی را دارد.

    این‌که هنگام دست‌دادن ارتباط چشمی درست و خوبی داشته‎باشید بسیار مهم و اثرگذار است. به چشم طرف مقابل نگاه کنید و لبخند بزنید. برای ادای احترام به استادان و پیشکسوتان مقداری بدن خود را به طرف جلو ببرید و با خم نمودن سر خود از ارتباط چشمی کم کنید. دست دادن از فاصله دور به معنی خودخواهی و غرور شما است . می‌توانید قدمی بروید. در مورد نابینایان لازم است تا قبل از دست دادن بگویید که می خواهید با آنها دست بدهید.

    وقت‌هایی که دست دادن شما بر روی سن و یا روبروی دوربین است طرف مقابل نگاهتان را به شانه سمت راست عکاس و خبرنگار متمایل نمایید و لبخند بزنید.

    اگر کف دستتان زیاد عرق می‌کند حتماً قبل از دست دادن آن را خشک کنید. دست عرق کرده نشان‌دهنده دلهره و نوعی هیجان غیرعادی است. دست دادن به دست کسی که در حال کاری با دست‌ش است او را به سختی می‌اندازد یا معذب می‌کند و به هیچ‌وجه درست نیست.

    در دست‌دادن‌های مهم اگر دست‌تان خیس است یا به هر دلیل نمی‌توانید دست دهید مجبور به این کار نیستید که با مچ دست، دست بدهید. به جای این کار از طرف مقابل عذرخواهی کنید و بگویید نمی‌توانید دست دهید. همچنین اگر مشکلی مثل شکستی دارید که کلاً نمی‌شود از دست راست استفاده کرد هم باید عذر بخواهید و دست ندهید، این‌که دست‌تان را بچرخانید و با دست چپ دست بدهید مؤدبانه نیست.

    اگر با نوک دست، دست بدهید با دست دادن‌تان می‌گویید یا مغرور و خودخواهید یا شدیداً وسواسی! این نوع دست دادن می‌تواند بی‌تفاوتی را هم به طرف مقابل منتقل کند، ضمن اینکه عده‌ای از روان‌شناسان معتقدند این نوع دست دادن ریشه در بی‌اعتماد به نفسی هم دارد.

    هنگام دست دادن بهتر است پرده بین انگشت شصت و چهار انگشت به‌طور عمودی با دست طرف مقابل تماس برقرار کند. این به معنی احترامِ متقابلِ‌شما به طرف مقابل‌تان است.

    اگر افقی دست بدهید دست بالا متعلق به طرف مسلط دست دادن است و دستی که زیر است متعلق به دیگری با جایگاه برعکس. شیوه معمول دست دادنِ درست، دست دادن با یک است اما می‌توانید برای انتقال پیام صمیمیت و پیشنهاد صمیمیت بیشتر از طرف‌تان محکم‌تر دست بدهید.

    در اولین برخورد با یک نفر، کوتاه دست بدهید؛ دست دادن طولانی با کسی که اولین بار است او را می‌شناسید وی را از ارتباط با شما معذب می‌کند و به این احساس را می‌دهد که می‌خواهید از او سوء استفاده کنید یا در دام شما افتاده است.

    سرزنده و شاداب دست بدهید و تلخ نباشید، خیلی اوقات طرف مقابل تلخی‌ای که شما از قبل داشتید و او دلیل‌ش نیست را به خودش می‌گیرد. بی‌حالی، سستی و خشکی در دست دادن پیام بی‌تفاوتی را به خوبی وروشنی به مخاطب‌تان منتقل می‌کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا