جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه از درس خواندن خسته نشویم!

چگونه از درس خواندن خسته نشویم!

آموزش تکنیک های رفع خستگی هنگام مطالعه : چگونه از درس خواندن خسته نشویم! 

یکی از مشکلات کنکوری ها  خسته شدن از درس خواندن است. در این بازه زمانی دیده میشود مدام فکر دانش آموز به مسائل حاشیه ای مشغول است. اینکه از درس خواندن خسته میشم ممکنه برای هر شخص دیگری که حتی کنکوری هم نباشه پیش بیاد . امروز تکنیک هایی جهت غلبه بر خستگی هنگام مطالعه به شما آموزش خواهم داد. در ضمن یک فایل صوتی انگیزشی کنکور هم به این مقاله ضمیمه کرده ام که مربوط به آبان ۹۶ میباشد ولی میتواند کمک زیادی در ارتباط با غلبه به خستگی در هنگام مطالعه بکند.


 

ساعت مطالعه ی هر درس را کوتاه انتخاب کنید

گاهی اوقات پیش می آید بسیاری از دانش آموزان نسبت به یک درس خاص حس بدی دارند . مثلأ به درس عربی رغبت ندارید. مسلمأ زمانی که به مجموع ساعت مطالعه ی شما در طول هفته نگاه میکنیم کمترین میزان ساعت مطالعه را درس عربی داشته است. معمولأ بسیاری از دانش آموزان هنگامی که به درسی علاقه ای ندارند از مطالعه آن درس به سرعت خسته میشوند. البته به عنوان مشاور باید خدمتتان عرض کنم که هر یک و نیم ساعت مطالعه ۱۵ دقیقه استراحت به طور استاندارد کافی میباشد.

بیشتر از سه ساعت نباید مطالعه مداوم داشت. اگر به سرعت از مطالعه خسته میشوید در قدم اول باید بازه های مطالعاتی خودتان را کوتاه کنید. مثلأ اگر تا به امروز روزی سه ساعت زیست شناسی مطالعه داشته اید ، از فردا دو بازه ی زمانی یک و نیم ساعته این درس را مطالعه کنید. این کار چند فایده دارد:

  1. باعث افزایش تمرکز شما میشود  >> بسیاری از داوطلبان زمانیکه یک درس را به میزان کم ولی با سرعت مطالعه میکنند ، تمرکز بالاتری در آن درس پیدا میکنند . همانطور که در فایل روش افزایش تمرکز در مطالعه نیز گفته شد ، یکی از فاکتور های افزایش تمرکز هنگام مطالعه تند خوانی تلقی میشود. و این تند خوانی و کوتاه خوانی فرصت را برای پرش ذهن و کاهش تمرکز کم میکند.
  2. خستگی را کم میکند >> وقتی بازه های زمانی خود را کوتاه در نظر میگیرید ، میان این بازه های زمانی زمان استراحت برای خودش قائل میشوید ، به همین جهت خستگی هنگام مطالعه کمتر میشود. به عنوان یک نکته باید توجه داشته باشید که این کاهش بازه های زمانی مطالعه سبب پرداختن بیش از حد به مسائل حاشیه ای در هنگام استراحت بین دو درس نشود. مثلأ دانش آموز ۱۰ دقیقه میخواهد استراحت بکند ، در این بازه ی زمانی یک فیلم خوب توجه اش را در تلویزیون جلب میکند و ناگهان متوجه میشود که ۱۰ دقیقه استراحت تبدیل به ۲ ساعت استراحت شده و عملأ زمان از دست شخص خارج شده است.

نکته ی بسیار مهم این است که فرد باید به توان خودش هم نگاه کند و حجم کار زیاد برای خود انتخاب نکند. بسیاری اوقات دانش آموز میخواهد در یک ساعت معادل دو ساعت حجم کار جمع کند. زمانیکه نمیتواند این کار را انجام دهد سرخورده و بی انگیزه میشود و همین بی انگیزگی ممکن است یکی از عوامل خستگی هنگام مطالعه باشد. پس حجم کار خود را متناسب با توانایی خود انتخاب کنید.

 

تعداد تنوع درسی را افزایش دهید

یکی از مهمترین تکنیک ها برای از بین بردن خستگی هنگام مطالعه ، تغییر درس مورد مطالعه میباشد. باید توجه داشته باشید که ، یک دانش آموزی که در روز بیش از ۱۰ ساعت مطالعه میکند باید تعداد تنوع دروس خود را بین ۴ یا ۵ درس در رشته تجربی و ریاضی و بالای ۶ درس در رشته ی انسانی قرار دهد. دقت داشته باشید ، بالا بردن بیش از حد تنوع درسی هم میتواند جزء آفت های مطالعه باشد و توجه داشته باشید که تنوع درسی شما خیلی زیاد نشود ، مثلا از مرز ۶ تنوع برای ساعت مطالعه ی بالای ۱۱ ساعت نباید فراتر برود (برای رشته ریاضی و تجربی ) .

ترتیب مطالعه در تنوع درسی یکی از فاکتور های مهم است. مثلأ دانش آموزی که در هنگام مطالعه درس ریاضی به سرعت خسته میشود نباید ، این درس را اولویت آخر خود قرار دهد . زیرا در آخر شب به دلیل خسته بودن ذهن ، امکان خستگی در مطالعه بیشتر میشود . اولویت درس ها میبایست در طول روز از سخت به آسان باشد. مثلأ اگر یک دانش اموز درس ریاضی را مشکل دارد ، باید درس ریاضی را اولویت اول یا دوم خود در طول روز قرار دهد و در همان مراحل ابتدایی این درس را مطالعه بکند. این کار بسیار در کاهش خستگی هنگام درس خواندن کمک میکند .

به عنوان یک تبصره باید خدمتتان عرض کنم که بعضی از دانش آموزان هنگامی که درس اول را درس سخت قرار میدهند به دلیل اینکه هنوز خواب آلوده هستند ، به سرعت خوابشان میگیرد. برای حل  این مشکل دانش آموزان درس اول ( اولویت اول ) را درس مورد علاقه خود قرار دهند بعد از اینکه به قول خودمونی موتورشون روشن شد!  به سراغ درسی که با آن مشکل دارند بروند ( اولویت دوم ).

 

برای درس خواندن انگیزه داشته باشید

بسیاری از دانش آموزان متأسفانه هنگام مطالعه هدف و انگیزه ی خود را از مطالعه مشخص نمیکنند. اینکه قرار است تا چه سر فصلی مطالعه کنید. در چه موقعی از روز به کدام سر فصل برسید؟ تا انتهای شب تا کجا برسید؟ تا انتهای هفته؟ و… این بی هدفی باعث سرگردانی شما هنگام مطالعه میشود.

پیشنهاد ما به عنوان مشاور این میباشد که حتمأ برای خود هدف و سرفصلی که قرار است به آن برسید را مشخص کنید. مهم نیست این هدف چقدر کوتاه باشد. بعضی افراد ممکن است هدف روزانه داشته باشند. اینکه در چه ساعتی از روز چه حجم از درس را باید به اتمام برسانید!! همین هدف داشتن میتواند سرمنشأ این باشد که در طول روز به قدری درگیر رسیدن به برنامه های خود باشید که گذر زمان را احساس نکنید.

حتمأ ابتدای صبح قبل از شروع به مطالعه به روش حجمی-زمانی برنامه ریزی خود را انجام دهید ، یعنی هم حجم مطلب و هم زمان مطالعه ی آن حجم از آن درس را مشخص کنید. مثلأ میخواهید ۱۰ صفحه زیست بخوانید ، این ۱۰ صفحه را برای خودتان مشخص کنید که در چه مدت زمانی میخواهید آن را به اتمام برسانید. این کار باعث کاهش کم کاری و کند خوانی هنگام مطالعه میشود. همچنین تمرکز شما را در هنگام مطالعه بالا خواهد برد ، زیرا شما را موظف خواهد کرد که در آن بازه ی زمانی آن حجم از مطلب را مطالعه کنید.

 

ویژگی مکان مطالعه خوب چیست؟

یکی از مهمترین فاکتور ها در ارتباط با عدم خستگی هنگام مطالعه ، مطالعه در محل مناسب میباشد. با یک مثال مطلب را برایتان باز میکنم. فرض کنید در اتاقی هستید که مدام صدای آهنگ می آید یا مهمان رفت و آمد دارد ، به نظرتان میتوانید کیفیت مطالعه ی مطلوبی داشته باشید؟ مسلمأ خیر ، پس منظور از مکان مطالعه ی مناسب ، محلی ساکت ، کم رفت و آمد ، و در مجموع راحت برای شخص شما میباشد. در صورت حواس پرتی های متعدد مسلمأ بعد از مدت کوتاهی شما از درس خواندن خسته خواهید شد و همین موضوع یکی از عوامل خواهد بود.

توصیه میشود که حتمأ هنگام مطالعه ، به شکل صحیح بنشینید! درست نشستن در امر خستگی در هنگام مطالعه بسیار حائز اهمیت میباشد. زمانیکه فرد هنگام مطالعه به شکل های دراز کشیدن ، لَم دادن و یا به هر مدل غلط دیگر بنشیند مسلمأ خستگی در این فرد به سرعت بروز میکند و بعد از مدت کوتاهی ، به بهانه ی اینکه خسته شدم از مطالعه دست میکشد. در صورت امکان پشت میز بنشینید و یک صندلی مناسب داشته باشید که بتوانید به آن تکیه بدهید. این کار بسیار در امر از بین بردن خستگی هنگام مطالعه مؤثر میباشد.

 

چیکار کنیم تا موقع درس خواندن خوابمون نگیره

یک موضوع بسیار مهم دیگر خواب آلودگی هنگام مطالعه میباشد.گاهی اوقات زمانی که شروع به مطالعه ی یک درس خاص میکنید ، به سرعت خواب آلوده میشوید و از درس خواندن خسته میشوید. برای حل این مشکل چند توصیه به شما عزیزان دارم.

  1. حتمأ پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه وارد اتاق شود. در صورت نیاز در تابستان محیط اتاق را با روشن کردن کولر کمی خنک کنید.
  2. حتمأ ابتدای صبح را با درسی که مورد علاقه ی شماست شروع کنید . یکی از عوامل خواب آلودگی هنگام مطالعه ، خواندن درسی که به آن علاقه نداریم در ابتدای روز است. زمانیکه ما به آن درس علاقه مند نیستیم مسلمأ در صورتی که در ابتدای صبح آن درس را شروع به خواندن کنیم خسته میشویم. توصیه میشود درس مورد علاقه ی خود را به عنوان اولین بازه ی مطالعاتی خود انتخاب کنید.
  3. در انتهای شب درس سخت را نخوانید! به دلیل خستگی های ناشی از مطالعه در طول روز ، در صورتی که انتهای روز را به مطالعه ی درس سخت بپردازید مسلمأ به سرعت بی حوصله و خسته میشوید. توصیه میکنم انتهای شب را به مطالعه ی دروس عمومی و توصیفی بپردازید .

 

ساعت خواب کنکوری ها

یکی از موضوعات دیگر که بسیار در امر مطالعه و خستگی در هنگام مطالعه تأثیر میگذارد . پیشنهاد من به عنوان مشاور کنکور ، این است که حتمأ به میزان ۶ الی ۷:۳۰ ساعت خواب در طول شبانه روز داشته باشید و از این میزان کمتر نشود. شما باید در طول روز در هنگام مطالعه سرحال باشید. یکی از عوامل سرحال بودن ، داشتن خواب کافی است که باید به آن توجه داشته باشید.

دقت داشته باشید که به صورت مداوم از مواد دارای کافئین مانند قهوه و نوشابه های انرژی زا مصرف نکنید . زیرا با وجود اینکه فرد احساس میکند آن لحظه سر حال است ، ولی در طولانی مدت باعث کمبود شدید خواب و پایین آمدن کیفیت در مطالعه ی شما میشود. اگر در موضوع خواب مشکلاتی دارید حتمأ فایل روش کم کردن ساعت خواب کنکوری ها را گوش کنید.

 

در مجموع با انجام این کارها ، ما میبینیم که خستگی هنگام مطالعه به میزان بسیار زیادی کمتر میشود. امیدوارم این نکات را رعایت کنید. پیشنهاد میکنم در پایان این مقاله ، از سایر فایل های صوتی و آموزش ها برای موفقیت در کنکور استفاده کنید.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “چگونه از درس خواندن خسته نشویم!” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا